چرا بچه‌‌‌‏ها از مدرسه رفتن هراس دارند؟

ترس از مدرسه رفتن در بچه‌‌‌‏ها موضوعی رایج است. اما این ترس یا اضطراب ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد؛ عمده‌‌‌‏ترین دلایل آن می‌‌‌‏تواند موارد زیر باشد :

اضطراب جدایی :

این نوع از اضطراب زمانی اتفاق می‌‌‌‏افتد که بچه‌‌‌‏ها از افرادی که از آنها مراقبت می‌‌‌‏کنند و به آنها وابسته هستند، دور می‌‌‌‏شوند. این بچه‌‌‌‏ها اوقات سختی را در طول زمانی که در مدرسه هستند، می‌‌‌‏گذرانند.

اضطراب اجتماعی :

این نوع اضطراب در بچه‌‌‌‏هایی دیده می‌‌‌‏شود که مایل نیستند در فعالیت‌‌‌‏های اجتماعی شرکت کنند. بنابراین از بچه‌‌‌‏های دیگر و شرکت در کارهای اجتماعی دوری می‌‌‌‏کنند و به اصطلاح بیشتر در لاک خودشان بوده و تنها هستند. حضور در جمع به آنها احساس استرس می‌‌‌‏دهد و معمولا مهارت‌‌‌‏های اجتماعی را بلد نیستند. این مشکل می‌‌‌‏تواند ناشی از این نیز باشد که کودک قبلا به دلیل عدم موفقیت‌‌‌‏ در جمع مورد سرزنش قرار گرفته است.

سخنرانی در حضور جمع :

در مورد خیلی از بچه‌‌‌‏ها ممکن است این مشکل دیده شود که مایل نیستند در حضور دیگران و برای تعدادی از افراد صحبت کنند. گاهی این مشکل می‌‌‌‏تواند حتی در حضور معلم به تنهایی یا صرفا حضور در محیط مدرسه صورت بگیرد. گاهی منشا این مشکل از آنجا است که قبلا اعضا خانواده صحبت‌‌‌‏های کودک را در حضور دیگران یا به تنهایی مورد تمسخر قرار داده و کودک اعتماد به نفس کافی ندارد.

اضطراب عمومی :

گاهی بچه‌‌‌‏ها به علت چیزهای مختلفی دچار اضطراب می‌‌‌‏شوند که مربوط به تعداد یا مورد خاصی نمی‌‌‌‏شود، این گونه بچه‌‌‌‏ها عموما در محیط‌‌‌‏های مختلف استرس و اضطراب را تجربه می‌‌‌‏کنند. این بچه‌‌‌‏ها بخصوص در هنگام انجام تکالیف درسی اضطراب زیادی پیدا می‌‌‌‏کنند و از اینکه کارهایشان کامل و بدون اشتباه نباشد در هراسند. گاهی هم بچه‌‌‌‏ها به خاطر کارها و تکالیف زیاد مدرسه این اضطراب را تجربه می‌‌‌‏کنند.

ترس‌‌‌‏های خاص :

کودکانی که ترس‌‌‌‏های خاص و غیر منطقی از چیزهای خاصی دارند همچون ترس از برخی حیوانات یا طوفان،آنها نیز می‌‌‌‏توانند این ترس را به جاها و چیزهای دیگر تعمیم بدهند.

نگرش منفی :

گاهی اوقات بچه‌‌‌‏ها نگرشی منفی نسبت به مدرسه شکل داده‌‌‌‏اند و به همین دلیل فعالیت‌‌‌‏های مدرسه موجب استرس در آنها می‌‌‌‏شود. این مشکل می‌‌‌‏تواند از طریق خانواده یا دوستان و… در آنها شکل گرفته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *