پنیر خوردن آدم را خنگ می کند؟

پنير ماده‌اي مفيد و مغذي است كه در بسياري از فرهنگ‌ها از آن در وعده‌هاي مختلف غذايي استفاده مي‌شود. مثل هر ماده غذايي ديگر، بتدريج و با افزايش مصرف پنير، باورهاي بسياري در مورد اين ماده غذايي شكل گرفت كه خيلي از آنها نادرست و بر پايه برداشت‌هاي اشتباه و قديمي است.

به عنوان مثال شايد شما هم شنيده باشيد هنوز هم خيلي از مردم اعتقاد دارند پنير خوردن باعث كم‌هوشي و به اصطلاح خنگي مي‌شود و بر همين اساس از خوردن آن اجتناب مي‌كنند و در ضمن مانع خوردن اين ماده مغذي توسط خانواده و بخصوص فرزندان خود مي‌شوند. برخي هم معتقدند خانم‌هاي باردار بايد از پنیر خوردن خودداري كنند. به نظر شما اين عقايد تا چه حد مي‌تواند درست باشد؟

به طور كلي پنیر ماده‌اي سرشار از پروتئين و كلسيم است و مقادير زيادي هم فسفر دارد. به‌علاوه محتوي درصدي از تمام مواد مغذي موجود در گوشت است و از اين رو گياهخواران به جاي گوشت از پنير استفاده مي‌كنند.

مگر پنیر خوردن آدم را خنگ می کند؟

در اين ميان افراد زيادي اعتقاد دارند، پنیر خوردن باعث كاهش هوش مي‌شود، در پاسخ به اين افراد بايد گفت پنير حاوي ماده‌اي به نام تيرامين است كه اين ماده مي‌تواند در صورت عبور از سد خوني مغز وارد مغز شود و كاهش عملكرد ذهني فرد را در پي داشته باشد، هرچند در عمل باعث كاهش هوش فرد مصرف‌كننده نمي‌شود چراكه در بدن ما آنزيم خاصي وجود دارد كه به محض تماس با پنير آن را تجزيه مي‌كند و در صورتي كه نقصي در عملكرد اين آنزيم وجود نداشته باشد و مقادير پنيري كه فرد مي‌خورد بيش از ظرفيت خنثي‌سازي اين آنزيم نباشد، اين آنزيم براحتي مي‌تواند از پس مقادير معمول تيرامين برآيد و مانع ورود اين ماده به مغز شود.
در اين ميان از آنجا كه آنزيم تجزيه كننده تيرامين پنير براي انجام عمل خود به مس نياز دارد، بنابراين اگر بتوانيم مقادير مورد نياز مس را در اختيارش قرار دهيم مي‌توانيم از كارايي بيشتر آن بهره ببريم. اين كار را مي‌توانيم با خوردن گردو همراه پنير انجام دهيم. در واقع از آنجا كه گردو حاوي مس است مي‌توانيم از اين طريق، مس مورد نياز را تامين كنيم.
مساله ديگر تعادل كلسيم و فسفر بدن است. اگر اين تعادل به هم بخورد يعني مقدار كلسيم بدن از فسفر بيشتر شود اين كلسيم اضافي مي‌تواند باعث كاهش فسفر در دسترس سلول‌هاي مغزي شود. اين در حالي است كه سلول‌هاي مغزي به كاهش فسفر حساس هستند و اين مساله مي‌تواند باعث كاهش عملكرد سلول‌هاي مغزي شود. اين در حالي است كه پنير هر دو ماده معدني كلسيم و فسفر را دارد ولي ميزان كلسيم آن بيشتر است و در صورت مصرف بيش از اندازه آن، اين تعادل به هم مي‌خورد و مقدار كلسيم از فسفر بيشتر مي‌شود. گردو تا حدي هم حاوي فسفر است كه با مصرف آن مي‌توانيد به فسفر مورد نياز خود دست پيدا كنيد و اين تعادل را به حالت اول باز گردانيد. پس اين مشكل نيز با مصرف گردو قابل حل است.
اما دليل اصلي وجود باورهاي اشتباهي مبني بر پنیر خوردن از آنجاست كه اين ماده غذايي ازجمله لبنياتي است كه اگر صبح به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار گيرد باعث افت فشار خون و به اصطلاح فرد دچار سردي مي‌شود. البته اين افت فشار آنقدر نيست كه فرد آن را احساس كند ولي اثر خود را مي‌گذارد. به اين ترتيب طي زماني كه اين افت فشار رخ مي‌دهد خون كمتر به سلول‌هاي بدن ازجمله سلول‌هاي مغزي مي‌رسد و اين باعث مي‌شود تا چند دقيقه يا چند ساعت اول، مغز تا حدي قدرت تجزيه و تحليل كمتري داشته باشد و فرد به نظر كمي كم هوش به نظر برسد ولي اين قضيه موقت است و با برگشت فشارخون به حد طبيعي خود اين مساله نيز برطرف مي‌شود. در اين ميان اگر بخواهيد ماده‌اي بخوريد كه از خاصيت سودايي پنير بكاهد، بهترين گزينه همان گردو است كه به مقدار كافي گرم است و مي‌تواند خاصيت سودايي پنير را تعديل كند.
كپك پنير خطرناك است ؟
پنير از تخمير شير به دست مي‌آيد و اين فرآيندي ميكروبي محسوب مي‌شود. اين مساله از ديرباز جاافتاده كه موجودات ميكروبي (يعني موجوداتي كه با ميكروسكوپ قابل مشاهده‌اند) مسوول ساخته شدن پنير هستند و اين باعث مي‌شود پنير نسبت به شير مدت بيشتري قابل نگهداري باشد. ولي اين به اين معني نيست كه هر ميكروبي كه روي پنير ديده شد طبيعي است. در واقع پنير نيز مثل بسياري از مواد ديگر بر اثر نگهداري نادرست ممكن است فاسد شود و سموم و كپك روي آن باعث مسموميت و آسيب به دستگاه گوارش شود. متاسفانه برخي افراد به نادرستي كپك حاصل از فساد پنير را طبيعي محسوب مي‌كنند و اين باعث مسموميت آنها و عواقب شديد مي‌شود. بهترين كار در اين مواقع دور ريختن كامل پنير فاسد است.

پنیر خوردن به چه كساني توصيه مي‌شود ؟

پنیر خوردن و اثرات آن روي خواب

در گوشه و كنار جهان تحقيقاتي در مورد پنیر خوردن و اثرات آن روي خواب انجام شده كه در نتيجه آنها نتايج جالبي به دست آمده است. در گذشته باور بر اين بود كه پنير ممكن است باعث افزايش كابوس‌هاي شبانه افراد شود ولي در حال حاضر با تحقيقات به عمل آمده مشاهده شده است افرادي كه قبل از خواب پنير خورده‌اند، نسبت به افراد ديگر خواب راحت‌تري دارند و آرامش آنها در خواب بيشتر است.
به طور كلي پنير ماده‌اي بسيار مفيد است كه با مصرف آن مي‌توانيد از بروز بسياري از مشكلات پيشگيري كنيد؛ چراكه با داشتن دندان و استخوان سالم و محكم‌تر، ديرتر با مشكلاتي از قبيل پوسيدگي و شكستگي استخوان روبه‌رو مي‌شويد.

تاثیر پنیر خوردن بر رشد کودک

عناصر اصلي موجود در دندان و استخوان كلسيم و فسفر است بنابراين رسوب بيشتر اين مواد مي‌تواند استحكام لازم براي اين اعضا را تامين كند. اين مواد همان عناصري هستند كه در پنير به مقدار كافي وجود دارند و مي‌توانيد با خوردن پنير مقادير نسبتا كافي از اين املاح را به دست بياوريد. توصيه مي‌شود بچه‌هايي كه در سنين رشد هستند بيشتر پنير بخورند ولي افراد پير كه سابقه بيماري‌هاي قلبي – عروقي دارند يا چربي خونشان بالا است بهتر است پنير كمتري مصرف كنند.
در اين ميان از آنجا كه پنير قند ندارد هيچ مانعي براي مصرف آن توسط ديابتي‌ها وجود ندارد؛ البته توصيه مي‌شود اين افراد به دليل احتمال بالا بودن چربي خونشان و نيز پيشگيري از عواقب بد قلبي – عروقي ناشي از چربي بالا از پنيرهاي كم‌چرب يا بدون چربي استفاده كنند.
پنير مقادير قابل توجهي كلسيم و پروتئين دارد و از اين نظر منبع خوبي به شمار مي‌آيد، بنابراين خانم‌هاي باردار به شرط كافي بودن مواد ديگر ازجمله مس در رژيم غذايي مي‌توانند با خيال راحت هر مقدار كه دوست دارند پنير مصرف كنند؛ البته فراموش نكنيد زياده‌روي در مصرف هيچ ماده خوراكي هر چقدر هم كه مفيد باشد عاقلانه نيست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *