مفید ترین میوه ها ، میوه هایی که عمرتان را طولانی تر می کند

مفید ترین میوه ها

در مقاله ای با عنوان مفیدترین میوه ها ی دنیا در همین سایت به معرفی ۱۰ میوه مفید دنیا پرداختیم. در ادامه به بررسی ۱۰ میوه مفید دیگر میپردازیم.

۱دورین ها

دورین به پادشاه میوه ها لقب یافته است. یک‌ فنجان از این میوه ، ۸۰ درصد ویتامین C مورد نیاز بدن در یک روز را فراهم می کند. همچنین این میوه سرشار از منیزیم، ویتامین B، مس، فولات  بوده و ترکیبات گیاهی سالمی را دارا می باشد که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

نکته

دورین غنی از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است که می تواند فواید بسیاری را برای سلامتی به دنبال داشته باشد.

دورین یا دوریان به دلیل داشتن پوسته ای خاردار به میوه خاردار مشهور است. گوشت آن بصورت دانه های درشت و بسیار بدبو به رنگ های زرد، طلایی و همچنین قرمز یا سبز میباشد. و علی رغم بوی بد آن ،بسیار خوشمزه بوده و در مناطق گرمسیری در سراسر جهان بویژه در کشورهای جنوب شرقی آسیا ، مالزی، اندونزی و تایلند رشد میکند.

۲هندوانه

هندوانه منبع بسیار غنی از ویتامین A و C بوده و همچنین آنتی اکسیدان های فراوان داشته و شامل لیکوپین، کاروتینوئیدها و کیوکوبیتاسین (E) می باشد.

تعدادی از آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه تاثیرات ضد سرطانی دارند.

جذب لیکوپین موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان های سیستم گوارشی بوده، ضمن اینکه کیوکوبیتاسین (E) از رشد تومور های سرطانی جلوگیری می کند.

مصرف غذاهای غنی از لیکوپین بدلیل داشتن قابلیت کاهش فشار خون و کلسترول خون موجب بهبود سلامت قلب می شود.

از میان تمامی میوه ها، هندوانه یکی از میوه های سرشار از هیدرات میباشد. نکته مهم در مورد هندوانه این است که ۹۲٪ آن آب می باشد و خوردن آن می تواند احساس سیری خاصی را به شما بدهد.

نکته

هندوانه دارای آب فراوان ، مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها‌ بوده و همچنین دارای آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام لیکوپین است.

 

۳- زیتون ها

زیتون ها منبع مفیدی از ویتامین E، آهن ، مس و‌ کلسیم می باشند. آن ها همچنین آنتی اکسیدان های فراوانی را فراهم نموده که به پیشگیری از بیماری های قلبی و صدمه به کبد کمک میکند و نیز دارای تاثیرات ضد التهابی می باشد.

مشابه با آووکادو ، زیتون ها نیز محتوی اسید اولئیک بوده که ممکن است فواید متعدی برای سلامتی قلب و پیشگیری از سرطان داشته باشند. بعلاوه، مطالعات انجام شده روی حیوانات، نشان می دهد که ارتباط قابل ملاحظه ای با بعضی ترکیبات گیاهی در زیتون ها با کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد.

نکته

زیتون ها دارای ویتامین های گوناگون ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می باشند. این میوه ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و پوکی استخوان را کاهش دهد.

۴-  تمشک ها

تمشک ها از جمله دیگر میوه هایی هستند که حاوی ویتامین ها، مواد معدنی ، فیبرها و آنتی اکسیدان ها می باشند.

آنها مقدار قابل توجهی ویتامین C، ویتامین K و منیزیم را دارا می باشند. مصرف یک فنجان تمشک میزان ۸ گرم فیبر را برای بدن فراهم می کند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در تمشک سبب کاهش التهاب و پیری سرخرگ ها می شود.

هر دوی این تاثیرات ممکن است از ابتلا به بیماری های حادی مانند بیماری قلبی و سرطان جلوگیری کند.

نکته

تمشک ها منبعی از بسیاری از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید بوده و آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد التهابی آنها ممکن است خطر ابتلا به سرطان بدخیم را کاهش دهد.

 ۵- پرتقال ها

پرتقال ها یکی از پرطرفدارترین و مقوی ترین میوه ها در جهان می باشند.

خوردن یک عدد پرتقال متوسط، مقدار قابل توجهی از ویتامین C و پتاسیم را فراهم می کند و همچنین منبع مفیدی از ویتامین B مانند تیامین و فولات می باشد.

ترکیبات گیاهی موجود در پرتقال ها دارای فواید بسیاری برای سلامتی است. این میوه محتوی فلاوونیدها، کاروتینوئیدها و اسید سیتریک می باشد.

بعنوان مثال ، اسید سیتریک ممکن است خطر ابتلا به سنگ های کلیوی را کاهش دهد. پرتقال ها مشابه لیموها با دارا بودن مقادیر فراوانی از ویتامین C و اسید سیتریک به بالا رفتن جذب آهن و پیشگیری از بیماری کم خونی کمک میکند.

نکته

پرتقال ها محتوی ویتامین های بسیار مهم، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها بوده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهند.

۶موز

موزها  سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی بوده و دارای فواید بسیاری برای سلامتی می باشند.

آنها به عنوان منبع غنی پتاسیم شناخته می شوند، بطوریکه خوردن یک عدد موز متوسط، ۱۲ درصد پتاسیم مورد نیاز بدن در روز را فراهم مینماید.

ویژگی منحصربفرد موزها آرایش کاربردی آن هاست. کربوهیدرات های موجود در موزهای سبز و‌ نارس از نشاسته مقاومی هستند، به همین دلیل ممکن است در کنترل قندخون موثر بوده و احساس سیری کاملی به شما بدهند.

موزها همچنین محتوی پکتین بوده که میتواند قندخون را کنترل کرده و موجب حفظ سلامت دستگاه گوارش شود. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که میزان بالای کربوهیدرات و مواد معدنی در موزها آنها را به منبع مهمی از سوخت ( انرژی) پیش از ورزش کردن در افراد ورزشکار مبدل ساخته است.

نکته

موزها مواد مغذی متعدد و ترکیبات گیاهی فراوانی مانند پکتین دارند. موزها می توانند برای ورزشکاران،کنترل قند خون و سلامت گوارش مفید باشند.

۷- انگورهای قرمز و بنفش

انگورها میوه هایی بسیار سالم بوده و دارای میزان بالایی آنتی اکسیدان می باشند. آنتوسیانیدها و رزوراترول  موجود در انگورها موجب کاهش التهاب می شوند.

همچنین مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در انگورها میتوانند به سلامت قلب ، چشم ها، مفاصل و  مغز شما کمک کند.

نکته: انگورهای قرمز و بنفش غنی از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی بوده که می تواند التهاب را کاهش داده  و خطر ابتلا به بیماری ها را کم کند.

۸گواوا

گواوا در چابهار به زیتون محلی شناخته می شود و از جمله میوه های گرمسیری بوده که در هرمزگان نیز کشت می شود و دارای بخش قابل توجهی از مواد مغذی است.

خوردن تنها یک اونس معادل ۲۹ گرم از آن ، میتواند میزان ۱۰۷ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. همچنین گواوا سرشار از فیبر، فولات، ویتامین A، پتاسیم، مس و منیزیم می باشد.

آنتی اکسیدان های موجود در گواوا سلول ها را از خطر اکسیداسیون حفظ می کند.تحقیقات نشان می دهد که مصرف میوه گواوا ممکن است خطر ابتلا به بیماری های حاد را کاهش دهد.

گواوا منبع مهمی از پکتین می باشد که فواید زیادی برای گوارش داشته و به پیشگیری از سرطان کولون کمک میکند.

نکته

گواوا منبع سرشاری از ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و آنتی اکسیدان ها بوده و به پیشگیری از سرطان کولون کمک میکند.

 

۹پاپایا

پاپایا میوه ای بسیار سالم است که در مناطق حاره ای قاره امریکا و اکنون در بسیاری از مناطق حاره ای از جمله هند، آفریقای جنوبی ، سریلانکا و فیلیپین کشت می شود و دارای میزان بالایی ویتامین F، ویتامین A، پتاسیم و فولات می باشد. 

همچنین غنی از آنتی اکسیدان ضد سرطان لیکوپین است. مطالعات نشان می دهد که جذب لیکوپین موجود در این میوه  در بدن بهتر از سایر میوه ها انجام میشود.

همچنین شواهد حاکی از آن است که پاپایا میتواند به هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. پاپایا حاوی آنزیمی بنام پاپین بوده که عمل گوارش را آسانتر میکند.

نکته

پایاپا میوه ای غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان می باشد و خوردن آن ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و موجب بهبود عملکرد گوارشی شود.

 

۱۰گیلاس ها

گیلاس ها غنی از مواد مغذی بویژه پتاسیم ، فیبر و ویتامین ث  و همچنین آنتی اکسیدان هایی مانند آنتی سیانید ها و کاروتینوئیدهایی می باشند که التهاب را کاهش داده و ممکن است به پیشگیری از بیماری های متعدد کمک کنند.

سودمندی دیگر گیلاس ها ملاتونین موجود در آنهاست. ملاتونین هورمونی است که سیگنال هایی را به مغز شما در هنگام خواب میفرستد که موجب درمان بیخوابی و دیگراختلالات خواب می گردد. مطالعه دیگری نشان می دهد که ملاتونین موجود در تارت آبمیوه گیلاس کیفیت خواب را بالا می برد.

گیلاس بخور، خوابهای رنگی با کیفیت FULL HD ببین.

نکته

گیلاس ها سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان بوده و همچنین محتوی ملاتونین می باشند که ممکن است کیفیت خواب شما را بهبود ببخشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *