معرفی ۱۰ جاذبه‌ی دیدنی و گردشگری شهر زیبای انزلی

 

«بندر انزلی» یکی از شهر‌های بی نهایت زیبا و توریتی میهن عزیزمان محسوب می‌شود که متاسفانه به آن رسیدگی نمی‌شود.

این بندر زیبا در ۴۰ کیلومتری از رشت واقع شده و به اروپای کوچک ایران معروف است، این لقب از دیرباز به دلیل بندری بودن و بارش فراوان انزلی به این شهر اعطا شده است.

درباره وجه تسمیه بندر انزلی نظرات مختلفی وجود دارد. گروهی معتقدند هنگامی که آخرین فاتحان عرب با گذر از کوه های البرز سرانجام به انزلی رسیدند، دستور پیاده شدن و فرود آمدن نهایی را به سربازان خود دادند و نام انزلی از فعل انزل به معنای فرود بیا آمده است.

تالاب انزلی

«تالاب انزلی» یکی از آن دسته از تالاب‌های مهم کشورمان است که محل تخم‌ریزی آبزیان و مامن پرندگان بومی و مهاجر می‌باشد.

درست در میان این تالاب بسیار زیبا جزایر فراوانی قرار دارد  و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند همچنین تالاب انزلی دارای یکی از خاص‌ترین و کم نظیرترین اکوسیستم‌ها می‌باشد که شامل بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی، صدها گونه موجودات گیاهی است.

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

منطقه حفاظت‌شده سرخانکل یا همان «تالاب سرخانکل» بخشی از تالاب انزلی به شمار می‌آید. اگر بخواهید بخشی از جاذبه‌ی اصلی تالاب انزلی را مشاهده کنید، خواه‌ناخواه به این تالاب خواهید رسید.

همچنین این تالاب در فصل زمستان میزبان پرندگان مهاجری نظیر قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی‌ها، طاووسک، یلوه، کاکایی است.

بلوار ساحلی بندر انزلی

«بلوار ساحلی قدس بندر انزلی» که به بوستان ساحلی انزلی یا بلوار ساحلی بندر انزلی نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های اصلی شهر انزلی محسوب می‌شود همچنین بلوار ساحلی از قدمت بالایی نیز برخوردار است و اولین پارک به سبک اروپایی و نوین در ایران محسوب می‌شود.

اگر لحظه‌ای در این پارک زیبا بنشینید می‌توانید، آمدوشد کشتی‌ها در اسکله‌های بندر، رقص نرم امواج در کناره موج شکن، صدای آواز مرغان دریایی و … ببینید و بشنوید.

حافظیه انزلی

درست در کنار شهرداری انزلی، بنایی سفیدرنگ شبیه آرامگاه شیراز به نام «حافظیه انزلی» قرار دارد. ین بنا در سال ۱۳۱۱ به سفارش شهرداری و توسط گروهی از مهندسان آلمانی احداث شده است.

ابتدا این مکان محل برگزاری کنسرت‌ بوده و در طول زمان تغییر ماهیت داده است و بیشتر محل برگزاری خیریه و نمایشگاه‌های کوچک به شمار می‌رود.

کاخ موزه نظامی انزلی

«کاخ موزه نظامی انزلی» جدایی از کاربرد خشن و خشکی که دارد، ساختمانی است زیبا با نمایی بلورین و دلگشاه که با دیدن آن بی‌اختیار جذوب آن می‌شوید.

ساخت بنای کاخ میان پشته یا همان کاخ موزه‌ی نظامی به دستور رضاخان و به‌ دست مهندسان ایرانی در سال ۱۳۰۸ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید.

دهکده ساحلی بندر انزلی

«دهکده ساحلی بند انزلی» به عنوان بزرگ‌ترین باغ شهر ایران زمین معروف و مشهور است. در دهکده ساحلی فضای سبز اهمیت ویژه‌ای دارد، به گونه‌ای که ویلاهای این شهرک در حدود ۲۰ درصد مساحت زمین را به خود اختصاص داده است.

شهرک ساحلی بندر انزلی (دهکده ساحلی بندر انزلی) دارای امکانات رفاهی همچون رستوران، فروشگاه، پارک، مسجد، منطقه شنای برادران و خواهران، زمین‌های ورزشی، ویلاهای ساحلی، آلاچیق و … است.

برج ساعت انزلی

در نزدیکی موج شکن شهر انزلی، برجی بلند و سفید رنگ به نام «برج ساعت» قرار دارد. هدف اصلی ساخت این برج راهنمایی درست کشتی‌ها به بندر انزلی بوده است.

جالب است بدانید که بر روی این برج درست در سال ۱۲۳۰ ساعتی به دستور فتحعلی شاه نصب شد که تا امروز زمان دقیق را نشان می‌دهد. (البته با دخالت کمی تکنولوژی!)

موج شکن

«موج شکن» انزلی به منظور جلوگیری از آسیب رساندن موج‌های دریا به کشتی‌ها و قایق‌ها ساخته شده است و در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مکان‌‌های محبوب گردشگری برای تقریبا هر بازدید کننده‌ای محسوب می‌شود.

در سال ۱۲۷۴ ساخت موج شکن غازیان و انزلی آغاز شد و ۱۲۹۳ کار ساخت آن به پایان رسید. موج شکن‌ها روی تیرهای چوبی که در کف دریا تعبیه شده‌اند ساخته شده و در سال های اخیر مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

«کشتی تفریحی میرزا کوچک خان» در دهه‌ی ۹۰ میلادی و به دست ژاپن ساخته شده و دارای ۵ طبقه، ۲۷ کابین درجه‌یک و دو و با گنجایش حدود ۲۵۰ مسافر است.

این کشتی می‌تواند بین استان‌های ساحلی و خارجی تردد کند و مرکز اقامتی آن در حد هتل ۴ ستاره است.

کلیسای مریم مقدس

یکی از کلیساهای اصلی استان گیلان که در شهر بندر انزلی قرار دارد، «کلیسای مریم مقدس» است.

این کلیسا در سال ۱۸۸۵ میلادی با هزینه شخصی به نام «آواک ملک الله وردیان» از ارامنه شهر بنا گردیده است.

دیوارهای خارجی این کلیسا با سیمان و دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده اند. کلیسا به شکل مستطیل در جهت شرق به غرب است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *