فینگر فود (Finger Food) چیست؟ معرفی چند نوع فینگرفود

این روزها همه ما نام فینگر فود را بارها شنیده ایم و در مهمانی ها، عروسی ها و مجالس حتما انواع مختلف آن را تست کرده ایم. اما سوال اینجاست که فینگر فود چیست و به چه نوع غذاهایی گفته می شود؟

در ابتدا باید بدانیم Finger food به چه معنی است. Finger به معنای انگشت و Food به معنای غذا است پس ترکیب این دو کلمه در کنار هم به یعنی غذای انگشتی.

فینگر فود یا غذای انگشتی، به غذاهای کوچکی گفته میشود که شما بتوانید آنها را به صورت لقمه ای با انگشت، بدون نیاز به قاشق، چنگال، و کارد میل کنید.

در سال ۱۹۴۱ برای اولین بار در آمریکا هنگامی که کافه های کوچک شروع به فعالیت کردند، صاحبانه کافه ها تصمیم گرفتند، غذاهایی را به عنوان میان وعده برای پذیرایی از مشتریان خود تدارک ببینند، که نسبت به غذاهای معمولی دستور پخت ساده تری داشته باشند و به زمان کمتری برای آماده سازی نیاز دارند.

از آنجا بود که تصمیم گرفتند غذاهایی را آماده کنند که نیازی به استفاده از ابزارهای مختلف برای خوردن شان نباشد.

با گذشت زمان در سراسر دنیا بخصوص اروپا Finger food به عنوان غذای اصلی بیشتر مهمانی ها، مجالس، کافه ها، رستوران ها و … شناخته شد و جایگاه خاصی را در میان مردم بدست آورد.

در فرانسه به فینگرفود لقب کاناپه داده اند. کاناپه یعنی جایگاهی برای استراحت کردن.

فینگرفودهای کاناپه ای به غذایی گفته میشود که از نان سرخ شده و یا تست تهیه می شوند و روی آن را با خوراکی های خوشمزه، مزه دار می کنند.

به مرور زمان در میان مردم فرانسه و بیشتر کشورهای جهان به غذاهای کوچک که دستور پخت ساده ای داشتند، و زمان آماده سازی آنها کوتاه بود کاناپه گفته میشد.

امروزه بعضی از غذاهای سنتی ایرانی مانند ته چین، دلمه برگ مو، کوکوها، و… در سایزهای کوچک تهیه می شود و به عنوان فینگر فود سرو می شود که تست آن خالی از لطف نیست.

در ادامه چند نمونه فینگر فود خوشمزه را معرفی می کنیم:

فینگرفود میوه ای

فینگرفود میوه ای نسبت به سایر فینگرفودها سالمتر و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. برای تهیه این نوع فینگرفود، باید میوه های دانه دار و کوچک مثل انگور، آلبالو، گیلاس، و… را به سیخ های چوبی بزنید و سپس سایر میوه ها را در سایزهای مورد نظر خرد کرده و به آن اضافه کنید. این نوع فینگر فود برای داشتن سفره ای رنگانگ جهت پذیرایی از مهمانان بخصوص در جشن تولد کودکان کاربرد زیادی دارد.

فینگرفود نان و پنیر

یکی از آسان ترین فینگرفودها که مواد لازم برای تهیه آن به راحتی قابل دسترسی است، فینگرفود نان و پنیر میباشد که برای دورهمی های دوستانه بعنوان یک پیش غذا گزینه ای بسیار مناسب است.

برای تهیه این نوع فینگرفود در کنار تکه های کوچک نان، میتوانید از انواع پنیرهای ایرانی که مزه های مختلفی دارند استفاده کنید. و سپس روی آنها را با خیار، گوجه فرنگی، سبزیجات معطر، گردو و یا زیتون تزئین کنید.

فینگرفود حمص

در میان غذاهای مدیترانه ای حمص یک غذای خوشمزه و پرطرفدار لبنانی است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن نخود و ارده می باشد.

برای تهیه این فینگرفود، نخود پخته شده را له کرده و همراه با سیر له شده مخلوط کنید. در ادامه ارده، زیتون، نمک و فلفل را  به نخود اضافه کرده تا حالت خمیری به خود بگیرد.

بعد از آماده شدن حمص به مقدار لازم آن را برروی تکه های نان بگذارید و سپس با سبزیجات تازه از جمله جعفری و همچنین گوجه فرنگی تزئین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *