فواید بخارپز کردن غذا

0007613891

بخارپز کردن یک روش پخت و پز مرطوب است که با استفاده از بخاری که از آب ایجاد می‌شود، آن ماده غذایی پخته می‌شود. این روش یک روش بسیار ملایم پخت و پز است و یک گزینه عالی برای پخت مواد غذایی با بافت نرم مانند ماهی و سبزیجات است.

برای بخارپز کردن کافی است قابلمه یا ظرف مناسب را با آب پر کنید، سپس یک ظرف مشبک روی آن قرار دهید، طوری که داخل آب فرو نرود و بالای آب قرار گیرد. ماده غذایی را داخل ظرف مشبک قرار داده و صبر کنید تا بخارپز شود.

بخارپز کردن یکی از انواع پخت و پز سالم است که در این روش مواد مغذی از آن مده غذایی خارج نمی‌شود. به عبارت دیگر بخارپز کردن مواد غذایی باعث می‌شود ۵۰ درصد مواد مغذی بیشتر از بقیه روش‌ها حفظ شود.

اگرچه به طور معمول آب برای بخارپز کردن استفاده می‌شود، ولی برای بخارپز کردن ماهی و مرغ به منظور طعم دار کردن آن‌ها می‌توانید عصاره مرغ، گوست یا سبزیجات به آب اضافه کنید یا حتی می‌توانید از آب میوه‌های مختلف و ادویه جات هم استفاده کنید.

وقتی شما غذا را بخارپز می‌کنید، در این روش غذا هرگز با آب در تماس نخواهد بود، بنابراین در فرآیند پخت و پز تمام ویتامین‌های ضروری موجود در مواد غذایی حفظ خواهد شد.

وقتی حرارت دادن به صورت ملایم و غیر مستقیم صورت بگیرد ساختار سلولزی بافت‌های غذایی و ترکیبات آروماتیک آن حفظ می‌گردند. فرآیند بخار پز کردن توسط آب جوش صورت می‌گیرد یعنی انتقال دهنده حرارت در این روش آب است که به طور پیوسته به بخار مرطوب تبدیل می‌شود.

این مطلب قابل توجه است که طعم مواد غذایی تغییری نمی‌کند. ویژگی غذاهایی که در بخار پز طبخ می‌شوند: سبزی‌های بخار پز شده، فلاونوییدها و ویتامین‌های خودشان را حفظ می‌کنند.

بنابراین بخار پز کردن سبزیجات یکی از راه‌های بسیارعالی برای پخت آن‌ها است. ماهی بخار پز شده نیز بسیار عالی است زیرا طعم و مواد مغذی خود را کاملاً حفظ می‌کند که از آن جمله می‌توان به اسیدهای چرب امگا-۳اشاره کرد که در تمامی مواد غذایی دریایی یافت می‌شوند.

همچنین در طی فرایند بخار پز کردن ماهی از هم باز نمی‌شود. بهترین کار این است که یک سبد فلزی را روی قابلمه قرار دهید، سبزیجات را داخل سبد بچینید و در قابلمه را ببندید و اجازه بدهید همراه با پخت غذا سبزیجات مورد نظر نیز پخته شوند.

یا یک ظرف آب روی گاز بگذارید و در یک فاصله بسیار کم غذا را روی این ظرف قرار دهید و در آن را هم ببندید تا با بخار آب مواد غذایی بپزند. یادتان باشد که انواع سبزیجات سالادی (که اگر خام مصرف شوند نفاخ خواهند بود) را می‌توان با این روش آماده خوردن کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *