غذاهای خارق‌‌‌‏العاده برای سلامت پروستات

عالی‌‌‌‏ترین توت‌‌‌‏ها « انواع بِری‌‌‌‏ها » برای سلامت پروستات شامل توت‌‌‌‏فرنگی، تمشک سیاه « بلک بِری »، تمشک قرمز « رز بِری » و کِرَن بری هستند. (Preto_perola/iStock)

عالی‌‌‌‏ترین توت‌‌‌‏ها « انواع بِری‌‌‌‏ها » برای سلامت پروستات شامل توت‌‌‌‏فرنگی، تمشک سیاه « بلک بِری »، تمشک قرمز « رز بِری » و کِرَن بری هستند.

توت‌‌‌‏ها « بِری‌‌‌‏ها »

عالی‌‌‌‏ترین توت‌‌‌‏ها « انواع بِری‌‌‌‏ها » برای سلامت پروستات شامل توت‌‌‌‏فرنگی، تمشک سیاه « بلک بِری »، تمشک قرمز   « رز بِری » و کِرَن بری هستند. توت‌‌‌‏ها سرشار از ویتامین سی و آنتی‌‌‌‏اکسیدانها می‌‌‌‏باشند. ویتامین سی با افزایش ادرار و کاهش میزان توّرم به رفع علائم بزرگی پروستات کمک می‌‌‌‏کند. آنتی‌‌‌‏اکسیدان‌‌‌‏ها نیز از تخریب سلولهای سالم که مورد حمله رادیکال‌‌‌‏های آزاد قرار گرفته و به سمت سرطانی شدن پیش می‌‌‌‏روند، جلوگیری می‌‌‌‏کنند. همچنین کرَن بری از ایجاد عفونت مثانه با جلوگیری از چسبیدن باکتریها به دیواره مجرای ادرار پیشگیری می‌‌‌‏کند.

یک لیوان « هشت اونس » توت‌‌‌‏فرنگی خورد شده حدود نود میلی‌‌‌‏گرم ویتامین سی دارد. یک لیوان پراز تمشک سیاه « بلک بری » حدود سی میلی‌‌‌‏گرم، یک لیوان از تمشک قرمز « رَز بری » حدود سی و دو و یک لیوان پر از کرن‌‌‌‏بری بیست و سه میلی‌‌‌‏گرم ویتامین سی دارند. سایر منابع غنی از ویتامین سی، مرکبات، طالبی، اسفناج، بروکلی و انبه هستند.

توصیه : روزانه سی میلی‌‌‌‏گرم ویتامین سی دریافت کنید.

دوبار در هفته ماهی‌‌‌‏های چرب مانند ماهی آزاد « سالمون » بخورید. (AP Photo/Matthew Mead)   

دوبار در هفته ماهی‌‌‌‏های چرب مانند ماهی آزاد « سالمون » بخورید. (AP Photo/Matthew Mead)

ماهی‌‌‌‏های چرب :

ماهی های چرب مانند شاه ماهی، ساردین، قزل آلای آب شیرین و ماهی کولی حاوی اسیدهای چرب اُمگا سه هستند. اُمگا سه‌‌‌‏ها می‌‌‌‏توانند کلسترول بد را کاهش داده و موجب افزایش کلسترول خوب شوند، فشار خون بالا را کم می‌‌‌‏کنند، به کاهش وزن کمک کرده، خطر حمله قلبی را کاهش داده و همچنین موجب تقویت سلامت پروستات ‌‌‌‏شوند. درواقع ماهی قزل‌‌‌‏آلا و شاه ماهی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را نیز کم می‌‌‌‏کنند. اگر هم در مورد جیوه نگران هستید، ماهی‌‌‌‏هایی که اسامی آنها در فهرست بالا آورده شده است منابع غنی اُمگا سه‌‌‌‏ها با کمترین میزان جیوه هستند.

توصیه : دوبار در هفته از این دسته از مواد غذایی استفاده کنید.

آجیل‌‌‌‏های سالم شامل گردو، بادام درختی و گردوی آمریکایی « پِکان » هستند.

آجیل‌‌‌‏های سالم شامل گردو، بادام درختی و گردوی آمریکایی « پِکان » هستند.

آجیل‌‌‌‏ها :

آجیل‌‌‌‏ها منابع سالمی از چربی‌‌‌‏ها هستند. آنها به پایین آمدن کلسترول و سلامت مغز کمک می‌‌‌‏کنند. آجیل برزیلی « شبیه بادام درختی اما بزرگتر » منبع بسیار غنی از ویتامین ای، کلسیم و سلنیوم است. تحقیقات نشان می‌‌‌‏دهد که ترکیب سلنیوم و سویا، همراه با هم، با سرطان پروستات مقابله می‌‌‌‏کند. یک عدد از آجیل برزیلی بیش از صد درصد نیاز روزانه به سلنیوم را برطرف می‌‌‌‏نماید. سایر آجیل‌‌‌‏های سالم شامل گردوی آمریکایی « پِکان »، بادام درختی و گردوی معمولی هستند.

توصیه : آجیل‌‌‌‏ها می‌‌‌‏توانند کالری بالایی داشته باشند لذا مراقب میزان مصرف خود باشید.

دانه‌‌‌‏ها مانند تخم شربتی « چیا » و شاهدانه ترکیبی از پروتئین و مواد مغّذی حیاتی را در خود دارند. در اینجا تصویر یک پودینگ خوشمزه تهیه شده از تخم شربتی را ملاحظه می‌‌‌‏کنید. (nata_vkusidey/iStock)

دانه‌‌‌‏ها مانند تخم شربتی « چیا » و شاهدانه ترکیبی از پروتئین و مواد مغّذی حیاتی را در خود دارند. در اینجا تصویر یک پودینگ خوشمزه تهیه شده از تخم شربتی را ملاحظه می‌‌‌‏کنید. (nata_vkusidey/iStock)

حبوبات و دانه‌‌‌‏ها :

حبوبات منابع غذایی گیاهی هستند که می‌‌‌‏توانند جایگزین گوشت‌‌‌‏های قرمز و فرآوری شده بشوند. حبوبات و دانه‌‌‌‏ها مانند تخم شربتی « چیا » و شاهدانه، ترکیبی از پروتئین و مواد مغّذی حیاتی را در خود دارند. یک لیوان « هشت اونس » از لوبیای سیاه حدود پانزده گرم پروتئین و پانزده گرم فیبر دارد. دو قاشق غذاخوری از تخم شربتی حدود چهار گرم پروتئین و هشت گرم فیبر دارد. سه قاشق غذاخوری از تخم شاهدانه محتوی نُه گرم پروتئین است.

توصیه : برای سلامت بیشتر پروستات روزانه پنجاه و شش گرم پروتئین و سی و هشت گرم فیبر دریافت کنید.

چای سبز طبیعی ماتچا درون کاسه « ماتچا پودر بسیار ظریف نوعی چای سبز است که به روش خاصی پرورش داده شده و برای مصرف آماده می‌‌‌‏شود »

چای سبز طبیعی ماتچا درون کاسه « ماتچا پودر بسیار ظریف نوعی چای سبز است که به روش خاصی پرورش داده شده و برای مصرف آماده می‌‌‌‏شود »

چای سبز :

چای سبز به پروستات برای مقابله با سرطان کمک می‌‌‌‏کند. کلسترول را پایین آورده و قدرت حافظه و میزان تمرکز را افزایش می‌‌‌‏دهد.

توصیه : علاوه بر نوشیدن چای سبز داغ، می‌‌‌‏توانید از نوع یخی آن همراه با نعناع استفاده کرده و یا برنج چای سبز بپزید و مصرف کنید.

هندوانه و گوجه محتوی لیکوپِن هستند که یک آنتی‌‌‌‏اکسیدان بسیار قوی است. (pexels/CC0)

هندوانه و گوجه محتوی لیکوپِن هستند که یک آنتی‌‌‌‏اکسیدان بسیار قوی است. (pexels/CC0)

هندوانه و گوجه :

هندوانه و گوجه محتوی لیکوپِن هستند که یک آنتی‌‌‌‏اکسیدان بسیار قوی است. لیکوپن به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کرده و در مردانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند به کند شدن رشد توده کمک خواهد کرد.

بدن ما لیکوپن موجود در گوجه خام را بسیار بیشتر از نوع پخته شده و یا پوره آن جذب می‌‌‌‏کند. همچنین لیکوپن را در زردآلو، کریپ فروت سرخ، گواوا و پاپایا نیز میتوان یافت.

توصیه : مصرف روزانه ده میلی‌‌‌‏گرم از لیکوپن

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *