طرز تهیه شیرینی مربایی ویژه عید نوروز

طرز تهیه شیرینی مربایی لینزر

مواد لازم

۱/۲ پیمانه (۷۰ گرم) بادام با پوست کامل

۲ و ۱/۴ پیمانه آرد همه کاره (۲۸۰ گرم)، تقسیم بندی کنید

۱/۲ قاشق چایخوری نمک دانه ریز

۲ قالب کره (۲۲۰ گرم) بدون نمک و دمایی برابر با دمای اتاق

۱ پیمانه (۲۰۰ گرم) شکر سفید

۱ عدد تخم مرغ بزرگ

۱/۲ پیمانه مربای تمشک بدون هسته

۱/۲ پیمانه (۵۰ گرم) شکر پودر شده

ابزار

پیمانه اندازه گیری و قاشق

غذاساز قوی

همزن ثابت با قطعه خمیرگیر

کاغذ روغنی

قالبهای گرد ۲ اینچی و ۱ اینچی

وردنه

الک خیلی ریز

دستورالعمل تهیه شیرینی مربایی لینزر

بادامها را در یک ماهیتابه کوچک روی شعله متوسط بو بدهید تا زمانی که بوی برشتگی آنها بلند شود، به دفعات بهم بزنید، به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه. بادامها را به یک بشقاب منتقل کنید و بگذارید تا کاملا خنک شوند، حدود ۲۰ دقیقه.

بادامهای خنک شده و ۱/۲ پیمانه آرد را در غذاساز با تیغه بزرگ اصلی بگذارید و بگذارید تا تبدیل به آرد خیلی ریز شود. باقیمانده آرد و نمک را اضافه کنید، پالس بزنید تا ترکیب شود و کنار بگذارید.

در یک همزن ثابت قطعه خمیرگیر را متصل کنید، کره و شکر را روی سرعت متوسط بهم بزنید و له کنید تا زمانی که پف کند و رنگ آن کمی روشن شود، حدود ۳ دقیقه. (می‌توانید به جای آن از یک همزن دستی و یک کاسه بزرگ استفاده کنید).

همزن را متوقف کرده و مواد را با یک قاشق پلاستیکی به سمت پایین کاسه برانید. تخم مرغ و وانیل را اضافه کرده و همزن را روی سرعت متوسط روشن کنید و مواد را بزنید تا زمانی که خوب ترکیب شوند، حدود ۱ دقیقه.

دوباره همزن را متوقف کنید و کناره‌های کاسه را به سمت پایین ببرید. مخلوط آرد را اضافه کنید و روی سرعت متوسط مخلوط کنید تا زمانی که کاملا ترکیب شوند، حدود ۳۰ ثانیه.

کاسه را از زیر همزن بردارید و خمیر را با قاشق پلاستیکی بهم بزنید، آن را به سمت پایین کاسه برانید تا مطمئن شوید که همه مواد به طور یکسان با هم ترکیب شده‌اند. خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید، حدود ۱۲۷ گرم برای هر کدام.

 

هر قسمت خمیر را فشار داده تا به شکل یک مستطیل ۵×۷ اینچ دربیاید. هر کدام را در یک پلاستیک پیچیده و در یخچال گذاشته تا زمانی که سفت شود، حدود ۱ ساعت.

 

با ۱ تکه خمیر کار کنید، خمیر را از یخچال بردارید و پلاستیک رویی آن را کنار بگذارید. خمیر را بین دو تکه کاغذ روغنی بگذارید و آن را وردنه بکشید تا به ضخامت ۱/۴ اینچ برسد

 

از یک قالب گرد لوله‌ای ۲ اینچی برای قالب زدن خمیر استفاده کنید تا خمیر تا حد امکان مصرف شود. ۱۲ دایره را روی یک سینی کلوچه کاغذ گرفته بگذارید و حدود ۳۰ دقیقه آنها را سرد کنید. پهن کردن و برش زدن خمیر را تکرار کنید، سرد کردن خمیر برای موقعی که خمیر نرم شده باعث می‌شود که برشها تمیز باشد. این دایره‌‌ها ته کلوچه را درست می‌کنند.

 

مستطیل باقیمانده از خمیر را که در یخچال گذاشته بودیم همانند خمیر اول پهن کنید. از یک قالب ۲ اینچی باری برش خمیر استفاده کنید، سپس از قالب گرد ۱ اینچی استفاده کنید تا یک حفره وسط دایره‌های ۲ اینچی درست کنید. مرکز دایره‌ها را بردارید (می‌توانید اینها را جداگانه بپزید. این دایره‌های توخالی قسمت بالای شیرینی مربایی شما را می‌سازند. قسمتهای بالای کلوچه را روی یک سینی کاغذ گرفته دیگر بگذارید. پهن کردن و قالب زدن را برای خرده‌های خمیر جدا شده انجام دهید و قطعات بالای شیرینی را به مدت ۳۰ دقیقه سرد کنید.

فر را گرم کنید: در حالی که کلوچه‌ها دارند سرد می‌شوند، ۲ توری را در فر تنظیم کنید تا فر را به سه قسمت تقسیم کنید و دما را به ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۵ درجه سانتی گراد) برسانید.

کلوچه‌ها را تا زمانی که کمی طلایی قهوه‌ای شوند بپزید یعنی ۹ تا ۱۱ دقیقه. قبل از ریختن مربا، شیرینی‌ها را کاملا خنک کنید.

 

شیرینی را پر و تزئین کنید: روی قسمت ته هر شیرینی یک قاشق چایخوری مربا بریزید و بخش بالایی شیرینی را روی آن بگذارید. از یک الک ریز استفاده کنید و فقط قبل از سرو کردن روی آن شکر پودر شده بپاشید.

چه مربایی برای شیرینی مربایی استفاده می‌شود

شما می‌توانید این شیرینی مربایی را با هر مربا یا مغزی دیگر که در اختیار دارید، پر کنید. نمونه سنتی آن کشمش سیاه یا قرمز است اما ما مربای تمشک را انتخاب کردیم. توجه داشته باشید که این شیرینی بعد از ریختن فیلینگ کمی نرمتر می‌شود بنابراین اگر شما کلوچه تردتر را ترجیح می‌دهید، قطعات کلوچه را در لحظه آخر روی هم سوار کنید.

نکات مهم راجع به شیرینی مربایی

  • فریز کردن شیرینی کامل نشده: بالا و پایین شیرینی را بپزید، کاملا خنک کنید، و سپس آن را در یک ظرف دردار به مدت نهایتا یک ماه در فریزر نگهداری کنید. وقتی آماده سرو هستند، آنها را به دمای اتاق برسانید سپس مواد مربایی را در آنها ریخته و شکر را روی آنها بپاشید.
  • فریز کردن شیرینی کامل: شیرینی‌های کامل را هم می‌توان فریز کرد. آنها را به دمای اتاق برسانید سپس روی آنها پودر شکر بپاشید. فقط اینک مربا در فریزر جامد نخواهد شد بنابراین شرینی‌ها را بوسیله کاغذ روغنی در ظرف دار از هم جدا کنید. بعد از گرم شدن شیرینی‌ها، شکر پودر شده را روی آنها بپاشید. اگر قبل از آن بریزید با گرم شدن شیرینی شکر جذب آن خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *