طرز تهیه تیرامیسو؛ دسر ایتالیایی

تیرامیسو، دسری ایتالیایی است که چند سالی است در ایران طرفدارانی پیدا کرده است؛ حتی یکی از کارخانه های بزرگ بستنی سازی کشور نوع آماده و بسته بندی شده آن را تولید و روانه بازار کرده است. برایآشنایی بیشتر با دستور تهیه تیرامیسوی کلاسیک با ما همراه شوید.

12350

● مقدار کالری تیرامیسو

مواد این دسر در مجموع ۱۳۵۰ کیلوکالری انرژی دارند و در صورت تقسیم آن میان ۴ نفر، به هر نفر ۳۳۵ کیلوکالری انرژی خواهدرسید. این دسر کالری فراوانی دارد بنابراین باید آن را محدود مصرف کنید تا دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

● همراه غذا

تیرامیسو دسری لایه لایه است و خوردن تکه ای از آن طعم منحصر به فردی در دهان ایجاد می کند بنابراین همراه آن ماده غذایی خاصی توصیه نمی شود تا طعم خود دسر قابل حس باشد. برای تزیین قسمت فوقانی این دسر، اغلب کاکائوی رنده شده، پودر کاکائو و حتی قهوه مناسب است.

● طرز تهیه تیرامیسو

زرده و سفیده را از هم جدا کنید و هر یک را در ظرف های جداگانه بریزید. شکر به زرده اضافه و با همزن برقی مخلوط کنید. البته ظرفی که این مخلوط در آن در حال آماده شدن است را در ظرفی که آب در آن در حال جوشیدن است، بگذارید و محتویات ظرف را ۱۰دقیقه با هم مخلوط کنید. از سوی دیگر، یک قاشق غذاخوری باقیمانده از شکر را به سفیده تخم مرغ اضافه و با همزن آن را آنقدر هم بزنید تا کاملا حالت پفکی به خود بگیرد و با وارونه کردن ظرف بیرون نریزد.ماسکارپونه را به سفیده اضافه کنید و هم بزنید. سپس زرده را بیفزایید و مواد را با قاشق پلاستیکی بسیار نرم مخلوط کنید به طوری که پف سفیده از بین نرود. با این کار کرم تیرامیسو آماده شده است.

بهتر است قبل از تهیه کرم این دسر، قهوه را دم کنید و بگذارید کمی خنک شود. حالا لیوان های کوتاه و دها ن گشادی را بردارید و کف آنها کمی کرم تیرامیسو بریزید، سپس برای چند لحظه بیسکویت ها را در قهوه قرار دهید و بردارید و روی کرم قرار دهید. روی بیسکویت ها را با کرم بپوشانید و آنقدر این کار را تکرار کنید تا لیوان ها از نیمه شان پرتر شوند. در انتها روی مواد پودر کاکائو بپاشید و دسرها را ۴۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا برای سرو آماده شوند.

● مواد لازم برای تیرامیسو (برای ۴ نفر)

بیسکویت مخصوص تیرامیسو/۲۰۰گرم/۵۲۰کیلوکالری

تخم مرغ/۳عدد/۳۰۰کیلوکالری

پنیر ماسکارپونه/۲۵۰گرم/۴۰۰کیلوکالری

شکر/۴قاشق غذاخوری/۱۳۰کیلوکالری

قهوه تلخ/۴فنجان/۰کیلوکالری
پودرکاکائو/به میزان دلخواه/۰کیلوکالری

۷ راز تیرامیسو

تیرامیسو یکی از دسرهای معروف ایتالیایی هاست. این دسر به همان اندازه در ایتالیا معروف است که قطاب یزدی در ایران. معنای لغتی تیرامیسو «بینداز بالا» است. این دسر در میلان به قدری خوش طعم تهیه می شود که دوست دارید آن را با ظرف میل کنید اما برای تهیه تیرامیسو، باید نکته هایی رعایت شود که به هرچه خوشمزه تر شدن آن کمک می کند:

۱- پنیری که در تهیه این دسر به کار می رود، باید از نوع خامه ای و بدون نمک باشد. در میان انواع پنیرها، بهترین انتخاب، پنیر ماسکارپونه است و استفاده از پنیرهای خامه ای معمولی که طعم شوری دارد، طعم تیرامیسو را خراب خواهد کرد.

۲- نباید هر بیسکویتی را برای تهیه تیرامیسو استفاده کرد. برخی از بیسکویت های طعم دار استفاده می کنند در حالی که این دسر بیسکویت خاص خود را دارد که به نام «لیدی فینگر» معروف است؛ بیسکویتی شکری و با بافت اسفنجی. اگر این بیسکویت در دسترس نبود، می توان از کیک اسفنجی ساده نیز استفاده کرد.

۳- بهترین قهوه برای تهیه این دسر، قهوه اسپرسو است که باید کاملا تلخ و سیاه باشد. هرگز نباید از قهوه شکردار، شیردار یا نسکافه ای برای تهیه تیرامیسو استفاده کرد.

۴- غوطه ور کردن بیسکویت ها در قهوه به مدت طولانی اشتباه است. باید بیسکویت را به اندازه شمارش اعداد از یک تا ۵ در قهوه قرار داد و فورا خارج کرد.

۵- برای آنکه بوی زحم تخم مرغ گرفته شود، باید زرده و سفیده حتما جداگانه زده شوند و ابتدا پنیر با زرده مخلوط و سپس زرده به سفیده زده شده افزوده شود. در این صورت کرمی نرم، سبک و پف دار به دست می آید که بویی نمی دهد. ریختن کمی وانیل در این مخلوط طعم بهتری به آن می دهد.

۶- ظرف مناسب سرو این دسر، ظرف شیشه ای است تا لایه های دسر در آن دیده شود. قابل مشاهده بودن طبقات دسر، لذت خوردن آن را چند برابر می کند.

۷- خوردن تیرامیسو آدابی دارد؛ باید قاشق را در عمقی ترین قسمت فرو برد و سپس تکه ای از آن را کند و بالا آورد. در این صورت، وقتی قاشقی از آن را در دهان می گذارید، بهترین طعم را حس خواهید کرد. اگر ابتدا لایه های فوقانی را میل کنید و بعد لایه های زیرین خورده شوند، چندان درست نیست و نشان از این دارد که با آداب خوردن این دسر آشنایی ندارید و تیرامیسوخور واقعی نیستید.

● اگر لاغر هستید

این دسر به دلیل کالری بالایی که دارد، از انتخاب های مناسب برای میان وعده شماست. می توانید آن را بعدازظهر یا به عنوان عصرانه میل کنید. برای افزایش میزان کالری آن نیز می توانید از کمی خامه، شکلات رنده شده و حتی کمی پودرنارگیل استفاده کنید. البته افزودن هر یک از این مواد غذایی پرکالری، دستور تهیه آن را از نوع اصلی اش متمایز خواهد کرد.

● اگر چربی خون دارید

بهتر است از خوردن این دسر صرف نظر کنید زیرا در آن از پنیر خامه ای و تخم مرغ استفاده می شود که هر ۲ از منابع کلسترول با منشاء حیوانی هستند. در ضمن بهتر است مقدار شکر افزوده شده به این دسر را به حداقل برسانید.

● اگر سوء هاضمه دارید

از آنجا که تیرامیسو چرب است و دیرهضم نیز محسوب می شود و شما به دلیل مشکل گوارشی تان باید خوراکی های سبک میل کنید، بهتر است از خوردن آن صرف نظر کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *