طب هومئوپاتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

طب هومئوپاتی

طب هومئوپاتی

طب هومئوپاتی شکلی از درمان جایگزین و مکمل است که از مقادیر بسیار اندک مواد طبیعی که در مقادیر زیاد باعث ایجاد بیماری می شود برای درمان همان بیماری بهره می برد. این شاخه از علم از قرن نوزدهم مورد استفاده قرار گرفته و  با گذشت زمان نیز در میان برخی از افراد محبوبیت خود را حفظ نموده است.  نکته جالب ماجرا این است که اولین مطالعات مرتبط با کاربرد این روش درمانی بر روی افراد داوطلب سالم انجام شده  که بسیار شبیه ازمایش های بالینی امروزی است.

اگرچه با ظهور و پیدایش درمان های پیشرفته برای بیماری ها، از محبوبیت هومئوپاتی نیز کاسته شد اما هنوز هم بیش از ۲۰۰۰ ماده وجود دارد که در این روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

خوب حالا سوال اینجاست که طب هومئوپاتی واقعا چیست؟ چگونه کار می کند؟ مطالعات انجام شده در مورد موثر بودنش  چه می گویند؟ چگونه می توان این روش درمانی را با گزینه های درمانی معمول مقایسه کرد؟ ایا عوارض جانبی یا خطراتی در مورد هومئوپاتی گزارش شده است؟ در این مقاله قصد داریم پاسخ این سوالات را با هم مرور کنیم.

چه نظریه ای پشت طب هومئوپاتی وجود دارد؟

 نظریه ای که پشت این روش درمانی وجود دارد بسیار ساده است. افرادی که از این علم پشتیبانی و حمایت می کنند بر این باورند که شبیه، شبیه را درمان می کند.  این افراد معتقدند موادی که باعث ایجاد بیماری در یک فرد سالم می شود می تواند نشانه های آن را هم درمان کند .

طرفداران علم هومئوپاتی بیان می کنند که مقادیر اندک  از ماده ای که باعث بیماری شده است می تواند بدن را تحریک کند و آن را به خود درمانی وادار نماید.  اگرچه این موضوع به نظر عجیب و غیر منطقی می رسد اما این نظریه تا حدی شبیه نظریه واکسیناسیون است که در طب مدرن به کار می رود.

در واکسیناسیون نیز متخصصان بر این باورند که با وارد کردن مقادیر اندکی از میکروب های کشته شده یا غیر فعال شده به بدن می توان آن را در برابر توسعه بیماری محافظت کرد و از بروز بیماری در آینده پیشگیری نمود.

 اصول و قوانین هومئوپاتی:

 پشت این طب بحث برانگیز سه قانون اصلی وجود دارد:

  • قانون شبیه ها: قانون شبیه ها به همان نظریه شبیه، شبیه را درمان می کند اشاره دارد.
  • اصل درمان واحد: این اصل بدین معنی است که یک درمان واحد باید بتواند نشانه های فیزیکی، احساسی و روحی بیماری را پوشش دهد.
  • قانون حداقل دوز: تنها مقادیر اندکی از ماده مدنظر باید مورد استفاده قرار گیرد.

تحقیقات و پژوهش های علمی انجام شده بر روی درمان هومئوپاتی:

 نتایج مرتبط با موثر بودن این شیوه درمانی به خاطر نبود تمرینات و فعالیت های تنظیم شده در حوزه تحقیقات ، یکسان نبوده است. همین امر باعث شده است دوز مناسب برای درمان هومئوپاتی در بخش های مختلف متفاوت و متغیر باشد.

یکی از مطالعات مروری انجام شده در سال ۲۰۱۶  طراحی مطالعات و نتایج به دست آمده از آن ها را مورد بررسی قرار داد. نتیجه این مطالعه این بود که هومئوپاتی شخصی سازی شده و فردی ممکن است اثر درمانی خاص اندکی داشته باشد.

یکی از مطالعات مروری بزرگ در سال ۲۰۱۸ هم یکی از ادعاهای رایج طب هومئوپاتی را مورد بررسی قرار داد.

حامیان این طب بر این باورند که چنین روش درمانی می تواند نقش مهمی در پیشگیری یا درمان عفونت های شدید مجاری تنفسی در کودکان داشته باشد. بر اساس این مطالعه مروری، هیچ شاهدی مبنی بر اینکه چنین درمانی در کودکان موثر بوده است وجود ندارد.

به خاطر کیفیت گزارش دهی اثرات و عوارض جانبی درمان های هومئوپاتی در مطالعه مروری، محققان نتوانستند نتیجه گیری درستی در مورد امنیت این شیوه درمانی داشته باشند.

طب هومئوپاتی و درمان سرطان:

 همانند سایر روش های درمانی، نقش درمان هومئوپاتی بر روی افراد مبتلا به سرطان هم زیاد شناخته شده نیست. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد این درمان زمانی که در کنار درمان های معمول استفاده شود ممکن است اثر بازدارندگی بر روی سرطان داشته باشد، نشانه های موجود را کاهش دهد و کیفیت زندگی افراد را بهبود ببخشد. با اینحال در حال حاضر هیچ کس نمی داند می توان چنین مطالعاتی را بر روی انسان ها انجام داد یا خیر. برای پاسخ دادن به این سوال باید مطالعات و تحقیقات بیشتری انجام شود.

عوارض جانبی و امنیت طب هومئوپاتی:

درمان های هومئوپاتی پروفایل ایمنی منطقی دارند چون تنها مقادیر بسیار اندکی از ماده فعال که بسیار رقیق شده مورد استفاده قرار می گیرد. با اینحال افرادی که باردار هستند یا درمان خاصی را برای شرایط شان دریافت می کنند باید قبل از استفاده از این درمان با پزشک خود مشورت کنند.

در این افراد حتی مقادیر اندک هم می تواند خطرناک باشد.  باید به خاطر داشته باشید که درمان های هومئوپاتی نمی توانند جای درمان های معمول را در بیشتر شرایط و بیماری های موجود بگیرند. به عنوان مثال درباره درمان سرطان هیچ شواهدی وجود ندارد که این مواد اثری بر روی بدن داشته است. در چنین شرایطی اگر طب هومئوپاتی به جای درمان های معمول که در مطالعات مختلف اثربخشی شان ثابت شده مورد استفاده قرار گیرد می تواند به جای بهبود درد و مشکلات موجود، ان ها را افزایش دهد.

از آنجایی که اثر این درمان به هنگام ترکیب شدن با درمان های معمول زیاد مشخص نیست باید قبل از کاربرد طب هومئوپاتی یا سایر مکمل های تغذیه ای با پزشک تان مشورت کنید. همه ما به خوبی می دانیم که برخی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند با درمان هایی همچون شیمی درمانی یا تابش درمانی تداخل داشته باشد.

تقابل یا طب معمول:

طب هومئوپاتی با طب معمولی که امروزه از آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کنیم متفاوت است.  در طب معمول امروزی از داروها، شیمی درمانی، جراحی و غیره استفاده می شود و به همین خاطر اثرات به دست آمده نیز متفاوت خواهد بود. زمانی که درمان های معمول با درمان های جایگزین همچون طب هومئوپاتی ترکیب می شود و در درمان بیماری هایی همچون سرطان مورد استفاده قرار می گیرد به آن  رویکرد یکپارچه برای درمان سرطان هم می گویند. برای درک این اثرات باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *