روش های درمانی مختلف برای بیماری های لثه

 

هرگز ورم لثه با در منزل و به صورت خودسرانه درمان نکنید. این عارضه باید با تشخیص متخصص بیماری های لثه درمان شود. در این بخش با انواع ورم و التهاب لثه آشنا خواهید شد با ما همراه باشید.

متخصص بیماری های لثه اظهار داشت: ورم لثه دلایل متفاوتی دارد. این ورم ممکن است در همه جای لثه مشهود باشد یا اینکه در نقطه‌ای خاص، متمرکز شود و ایجاد مشکل کند.

رضا فکرآزاد متخصص بیماری‌های لثه ، گفت: ورم لثه ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. این ورم ممکن است در همه جای لثه مشهود باشد یا اینکه در نقطه‌ای خاص، متمرکز شود و ایجاد مشکل کند.

وی افزود: ورم لثه ممکن است با ترشح چرک همراه باشد. غیرشایع و بدترین ورمی که لثه ممکن است به آن دچار شود، به صورت تومور و تکثیر سلولی بروز می‌کند که خوش‌خیم یا بدخیم است. این نوع ورم به مرور زمان رخ می‌دهد و در صورت مشاهده آن، باید به متخصص بیماری‌های لثه مراجعه و درمان شود.

فکرآزاد اظهار داشت: مورد دیگری که ورم لثه ایجاد می‌کند، ناشی از عوارض برخی از داروهاست، به طور مثال؛ در افرادی که پیوند کلیه انجام داده‌اند، داروهایی برای تقویت سیستم ایمنی آنها تجویز می‌شود که باعث افزایش حجم لثه نیز خواهد شد. رشد این نوع ورم آرام است و معمولاً با ترشح چرک همراه نیست.

وی افزود: نوع دیگر ورم لثه که به صورت موضعی بروز می‌کند، ممکن است به دلیل عفونت‌های دندانی باشد که به لثه راه پیدا کرده است، بدین شکل که عفونت داخل دندان باعث پوشیده شدن آن می‌شود و این عفونت خود را از انتهای ریشه به لثه و درنهایت استخوان فک می‌رساند و در انتهای دندان برجستگی ایجاد می‌ کند که آبسه‌های دندانی نیز نامیده می‌شوند.

متخصص بیماری‌های لثه ادامه داد: آسیب‌های دندانی معمولاً دردی شبیه  درد دندان‌ دارند و گاهی با تب، لرز و بی‌حالی همراه هستند که در این صورت یا باید دندان کشیده شود یا اگر ممکن بود، درمان ریشه انجام و عامل عفونت حذف شود.

فکرآزاد گفت: اگر ورم لثه به دلیل وارد شدن جسم خارجی مانند تیغ ماهی یا برس مسواک به عنوان عامل التهابی باشد، باید به پزشک مراجعه تا با شستشو عامل التهابی خارج شود.

وی افزود: اگر بیماری لثه به استخوان نگهدارنده دندان برسد، باعث ایجاد عفونت در استخوان و ضایعات استخوانی می‌کند، این بیماری پیشرفته با جراحی برطرف می‌شود و اگر به آن رسیدگی نشود، خونریزی، بوی بد دهان و لقی دهان را در پی خواهد داشت.

به دلیل نبود پزشک خانواده در کشور پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه در سنین پایین شیوع دارد و هزینه‌های گران دندان‌پزشکی عموم مردم را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *