دلیل بزرگ شدن شکم چست

 

استفاده از مواد غذای مفید برای تناسب اندام باعث می شود علاوه بر افزایش سلامت بدن چاقی و میزان شیوع بزرگی شکم نیز کاهش یابد،در این مقاله به بررسی مواد غذایی مفید برای بدن خواهیم پرداخت.

تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل بزرگ شدن چربی‌های شکم است. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف ۷ نوع ماده غذایی در چربی‌سوزی شکم بسیار موثر است.

بارها پیش آمده که در دوراهی میان انتخاب دو نوع غذا که کالری برابر دارند، قرار گرفته‌ایم. برای مثال می‌دانیم شیرینی و ماست کالری برابری دارند. سوال در اینجاست که آیا خوردن این دو غذا با کالری برابر تفاوتی در وزن ما دارد؟ در کمال تعجب باید گفت تفاوت زیادی بین خوردن مقادیر برابر شیرینی و ماست از لحاظ تاثیری که روی وزن بدن می‌گذارند، وجود دارد.

از طرفی اگر می‌خواهید چربی­های شکمی را به سرعت از بین ببرید، مصرف مواد غذایی زیر از سوی کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌شود:

شیر کم­‌چرب، ماست کم­‌چرب یا پنیر سوئیسی

ماده چربی سوز: کلسیم

بررسی بیش از ۹۰ مطالعه تجربی که در مجله تغذیه۱ منتشر شده نشان داد ارتباط قوی میان مصرف کلسیم و ساختار بدنی وجود دارد.

بدن شما هورمون هایی ترشح می­کند که امکان استفاده بهتر از کلسیم را به شما می دهد. مساله این است که در همان حین، بدن شما سیگنال هایی را به سوی سلول های چربی، از جمله چربی های شکمتان، می فرستد تا آنها را نگه دارد.

لبنیات شامل شیر و پنیر (به خصوص پنیر سوئیسی) و ماست منابع غنی کلسیم است. توصیه می‌شود این لبنیات را در وعده­های غذایی روزانه‌تان بگنجانید و رژیم غذایی­تان را کنترل کنید، به این ترتیب به طور مستمر کاهش وزن خواهید داشت.

جو دو سر

ماده چربی­سوز: فیبر

با توجه به مطالعه‌ای در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، لذت بردن از یک ظرف جو خوشمزه به جای برنج سفید با شام به شما در کم کردن چربی شکمی کمک می‌کند.

به مردم در یک رژیم غذایی کم کالری گفته شد از مصرف غذاهای سبوس دار جلوگیری کنند. از گروه دیگر خواسته شد تا دانه‌های خوراکی مانند نان سبوس دار، بلغور جو دوسر، جو و برنج قهوه ای به وعده های غذایی‌شان اضافه کنند.

اگر چه هر دو گروه مقدار مساوی از وزن از دست دادند، گروه دوم که از غلات بهره بردند، چربی شکمی بیشتری از دست داد.

بلغور جو دوسر و جو انتخاب خوبی است زیرا آنها غنی از فیبر محلول بوده و معمولا باعث افزایش قند خون به اندازه برنج سفید و یا قهوه ای است.

چای سبز

ماده­ی چربی­سوز: کاتچین۲

نوشیدن چای سبز نه تنها با خطر ابتلا به سرطان بلکه با مشکلات قلبی هم مقابله می­کند. اما بیش از هر چیز چربی شکمی را آب می­کند. به خصوص اگر اهل پیاده­ روی هم باشید. بنا به تحقیقی که در مجله تغذیه۳ منتشر شد، بر روی ۲ دسته از شرکت‌کنندگانی که نوشیدنی­های دارای کاتچین (آنتی اکسیدان قوی که به وفور در چای سبز موجود است) و شرکت­کنندگانی که نوشیدنی فاقد کاتچین مصرف می­کردند، مطالعه صورت گرفت.

پس از حدود ۱۲ هفته گروه اول ۷٫۴ درصد بیشتر از گروه دوم چربی دور شکمی از دست دادند. کاتچین متابولیسم را افزایش می­‌دهد. توصیه می­شود روزانه چهار تا شش فنجان چای سبز حاوی کافئین بنوشید و هر هفته حداقل ۱۸۰ دقیقه ورزش کنید.

تخم مرغ

ماده چربی­‌سوز: پروتئین

اگر نخواهید کالری دریافتی را کاهش دهید، کاهش میزان مصرف پروتئین بهترین راه کاهش وزن به شمار می‌رود. طبق مطالعه ه­ای که در مجله تغذیه۴ منتشر شد، افراد در ۲ دسته با رژیم غذایی غنی از پروتئن (۴۰%کربوهیدرات/ ۳۰% پروتئن) و غنی از کربوهیدرات (۵۵% کربوهیدرات و ۱۵% پروتئین) تقسیم شدند.

پس از یک سال، گروه اول ۳۸% چربی بیشتر از گروه دوم از دست داده بود. پرسشی که پیش می­آید این است که پروتئین چطور عمل می­کند؟ اول آنکه بدن کالری زیادی را برای هضم مواد پروتئنی مصرف می­کند. اگرچه در حال کاهش وزن هستید، پروتئین به حفظ حجم عضله کمک می­‌کند. به علاوه اینکه عضلات چربی بیشتری می­سوزانند. پروتئین بیشتر از کربوهیدرات گرسنگی را تعدیل می­کند.

توصیه می­شود که هر وعده غذایی به خصوص صبحانه حاوی پروتئین باشد. که در این میان تخم مرغ یک راه ­حل ساده و ارزان قیمت است. تخم مرغ کاملا آب­پزشده به عنوان میان­وعده گزینه خوبی است. تخم مرغ یکی از منابع غذایی سرشار از ویتامین D است که بنا به گفته محققان نقش موثری در حفظ و پیشگیری از افزایش وزن است.

گردو و بادام

ماده چربی­سوز: روغن مفید

رژیم غذایی سرشار از مغز­ها به چربی سوزی کمک می­کند. طبق تحقیقات انجام شده از “آرشیو داروهای داخلی” ۵ که در آن بیش از هزار و ۲۰۰ نفر در یکی از دسته­بندی­های رژیم غذایی قرار گرفتند. یک دسته رژیم غذایی مدیترانه­ای را با مصرف روزانه ۲۸ گرم از مغزها (به ویژه گردو) و دسته دوم رژیم غذایی مدیترانه­ای با مصرف یک لیتر روغن زیتون بصورت هفتگی و دسته سوم گروه گواه بودند و تنها در گروه اول کاهش چربی مشاهده شد.

گردوها یکی از منابع غنی اسید چرب امگا۳ است و بادام فواید بسیاری به شکل کلسیم چربی­‌سوز دارد.

ماهی سالمون

ماده چربی­سوز: امگا۳

شاید مصرف چربی­ها زمانی که تصمیم به کاهش وزن دارید، تصمیم دور از ذهنی باشد، اما طبق پژوهش­های انجام شده در ژورنال تغذیه انگستان۶ متخصصان رژیم غذایی توصیه می­کنند که میزان مصرف ماهی چرب سالمون و دریافت اسید چرب امگا۳ را افزایش دهید.

گرچه مکانیسم مستقیم اثرگذاری آن دقیقا شناخته شده نیست، اسید چرب امگا۳ حجم چربی را کاهش می­دهد. همچنین امگا۳ حس گرسنگی را کاهش می­دهد و میزان سیری را تا ۲ ساعت پس از دریافت یک وعده ماهی چرب افزایش می­دهد.

پس دست کم دو بار در هفته ماهی سالمون یا ماهی­های چرب مانند ماکرل۷ ، هرینگ۸ یا تن ماهی مصرف کنید.

بلوبری

ماده چربی‌­سوز: آنتوسیانین۱۰

بنا به مطالعات انجام شده در دانشگاه میشیگان، محققان اعلام کردند که موش­های دارای رژیم­های کم ­چرب یا پرچربی که ۲% از کالری مورد نیاز را از پودر بلوبری به مدت ۹۰ روز دریافت کردند، چربی­های شکمی بیشتری از دست دادند.

هرچند تحقیقات نشان می­دهد که این میزان در میان موش­های گروه اول بیشتر از گروه دوم است. آنتوسیانین (ترکیب phytonutrient موجود در میوه بلوبری) ممکن است بر متابولیسم ژن­های تنظیم کننده چربی تاثیرگذار باشد. محققان اعلام کردند که ممکن است روزانه مصرف یک پیمانه بلوبری نتیجه مشابهی بر انسان داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *