خواص گیاه شبدر شیرین (یونجه زرد)

خواص گیاه شبدر شیرین

خواص گیاه شبدر شیرین

شبدر شیرین یک گیاه دوسالانه است که به ارتفاع ۲-۴ فوت (۰.۶-۱.۲ متر) رشد می کند و گل های زرد کوچک تولید می کند که عطر شبیه یونجه یا وانیل دارد.

این گیاه عضو خانواده Leguminosae است. در طول اولین سال رشد خود، بیشتر انرژی آن در حال توسعه سیستم ریشه خود است. در سال دوم، میوه بین ماه مه و سپتامبر، دانه های آن را می سازد و می میرد. دانه های آن ممکن است برای بیش از ۳۰ سال زنده بمانند.

شبدر شیرین در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و مناطق معتدل آسیا رشد می کند. در اوایل دهه ۱۹۰۰، شبدر شیرین برای علوفه و برای تولید خاک رشد یافت، زیرا ریشه های آن به نیتروژن در خاک کمک می کرد.

در قرن بیست و یکم از آن برای تولید عسل استفاده می شود. با این حال، در برخی از مناطق کشاورزی ایالات متحده، شبدر شیرین در حال حاضر به عنوان مزاحم در نظر گرفته می شود، زیرا به سرعت گسترش می یابد و می تواند زمین های باز یا پرپیچ و خم را بگیرد.

مصارف معمول یونجه زرد:

شبدر شیرین (یونجه زرد) برای مصارف دارویی خود ارزشمند است زیرا گل های آن حاوی اسیدهای کومارینیک است.

کومارین ماده فعال در داروهای ضد انعقاد تجویز شده (داروهای کاهش دهنده خون) است. حضور آن در شبدر شیرین باعث کاهش التهاب و تورم با افزایش جریان خون بین قلب و رگ ها می شود.

به عنوان یک داروی گیاهی، شبدر شیرین در درمان کبودی، هموروئید و ورید واریسی استفاده می شود. خواص درمانی آن در بهبود زخم در آزمایشات انجام شده در حیوانات تأیید شده است.

زمانی که این گیاه به عنوان چای یا به عنوان یک تیسان مصرف می شود می تواند ناراحتی در پاها را کاهش دهد.

این گیاه همچنین از درمان های سنتی التهاب ورید، لخته های خون و تراکم غدد لنفاوی پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، زمانی که شبدر شیرین به صورت خارجی اعمال می شود می تواند باعث بهبودی کبودی ها شود و تورم هموروئید را کاهش دهد.

آماده سازی یونجه زرد:

آماده سازی صنعتی در برگیرنده گیاه خشک شده، پماد و سایر موارد است. برای تهیه خیسانده شبدر شیرین، آب جوش بر روی بیش از ۱-۲ دو قاشق چایخوری گیاه خرد شده و ساقه های آن ریخته می شود. اجازه دهید این ترکیب ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند. سپس می توانید از آن برای درمان رگ های واریسی ، ۲-۳ فنجان در روز مصرف کنید.

احتیاط در مصرف یونجه زرد:

فروش برخی از محصولات گیاهی نیاز به مجوز داد. برخی از این محصولات به عنوان مکمل غذایی و بدون اثبات ایمنی یا استاندارد کنترل کیفیت به فروش می رسند.

علاوه بر این، فقدان تحقیقات جامع علمی، باعث می شود مصرف کننده سردرگم شود. به همین خاطر، افرادی که علاقه مند به استفاده از شبدر شیرین یا هر نوع داروی گیاهی دیگر هستند، باید قبل از شروع یک برنامه درمانی گیاهی همیشه با پزشک یا داروساز مشورت کنند.

اثرات جانبی یونجه زرد:

مصرف طولانی مدت دوزهای بالای شبدر شیرین باعث سردرد و بی حسی و کرختی می شود. در موارد جداگانه، آسیب موقت کبد می تواند ایجاد گردد. این عوارض جانبی هنگامی که درمان متوقف می شود، ناپدید می شوند.

تداخل یونجه زرد با داروها:

اگر چه شبدر شیرین هیچ تداخل مشخص شده ای ندارد اما داروهای تجویزی حاوی کومارین می توانند به طور معکوس با سایر داروهای تجویزی همچون رقیق کننده های خون، آسپرین و داروهای قلبی تداخل داشته باشند. افرادی که دارو مصرف می کنند قبل از آغاز مصرف شبدر شیرین باید با پزشک خود مشورت نمایند.

کومارین همچنین می تواند باعث ایجاد نقص به هنگام تولد و خونریزی در جنین شود. بنابراین، استفاده از شبدر شیرین باید در دوران بارداری اجتناب شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *