خواص درمانی گل داوودی

گل داوودی

گل داوودی

گل داوودی نام یک سرده از تیره کاسنیان است. گیاهان آن چندساله و بومی آسیا و شمال‌شرقی اروپا اهستند. منشا بیشتر گونه‌ها شرق آسیا است و مرکز تنوع آن کشور چین است. انواع و ارقام بی‌شماری دارد که حدود ۴۲ گونهٔ آن تأیید شده‌اند.

گل داوودی گیاهی دائمی و متعلق به خانواده ی کاسنیان است و با گلبرگ های فراوانش در سراسر جهان شناخته شده است. رنگ شکوفه های این گیاه از زرد بسیار کمرنگ تا قرمز روشن متغیر است و شکوفه های برخی از گونه های آن سبز و بنفش رنگ نیز هستند. گل های گیاه داوودی خوراکی هستند و سال هاست که از فواید دارویی آن ها استفاده می شود.

با این که از این گیاه دارویی بیشتر به عنوان گیاه زینتی استفاده می شود، خواص درمانی آن نسبتا شناخته شده است. گیاه شناسان طب سنتی چینی از این گیاه برای درمان مشکلات مختلف استفاده می کنند و متخصصان علم پزشک مدرن هم این کاربردها را تأیید می کنند.

 

خواص درمانی گل داوودی

– دمنوش گل داوودی فاقد هرگونه کافئین است و نه تنها سموم را از بدن دفع می کند، بلکه روشنایی چشم را می افزاید.

– دمنوش گل داوودی علاوه بر افزایش میزان گردش خون کلسترول و بسیاری از بیماریهای مرتبط با افزایش سن مانند فشارخون و بیماریهای قلبی و عروقی را کنترل می کند.

– چای گل داوودی حاوی مقادیر فراوان بتاکاروتن، فیبر، آهن، منیزیم، نیاسین، پتاسیم و ریبوفلاوین است که علاوه بر تأمین نیاز بدن، گیجی را کاهش و میزان هوشیاری را افزایش می دهد.

– به علاوه  دمنوش آن ، تیرگی دور چشم را رفع می کند؛ اختلالات خواب را برطرف می کند؛ التهاب ریه را برطرف می کند؛ دارای خواص ضدقارچی – ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و در پاکسازی کبد موثر است.

– همچنین این گل حاوی مواد مهمی مانند کلروژنیک اسید، فلاونوییدها و کاروتن، منبع خوبی از ویتامین‌های A، B6، C، K، ریبوفلاوین، تیامین و مواد معدنی (کلسیم، منیزیم، آهن، سدیم، فولات، پتاسیم، روی، مس، منگنز و فسفر) هستند.

– دارای خواص ضد قارچی ، ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و در پاکسازی کبد موثر است.

– گلو درد، خارش و قرمزی چشم را رفع می کند. با سم زدایی از کبد ، میزان کلسترول بدن را کاهش می دهد.

–  در طب سنتی ، از دمنوش گل داوودی برای سم‌زدایی و تصفیه‌ی خون استفاده می‌شود. این دمنوش هم برای روح و هم برای جسم مفید است. از گل داوودی می‌توان همراه گیاهان دارویی دیگر مانند دارچین، جنسینگ و شیرین بیان استفاده کرد. دمنوشی با این ترکیب، تقویت‌کننده‌ی بدن است. از این دمنوش برای درمان تب و سردردهای خفیف نیز استفاده می‌شود.

– مصرف دمنوش گل داوودی در دوران سرماخوردگی، بسیاری از علائم مانند درد و تب را کاهش داده و دوره بیماری را کوتاه می کند.

– از آن جایی که گل داوودی غنی از ویتامین c است، مصرف دمنوش آن در کاهش درد سینوزیت موثر است

– این گیاه دارویی خواص ضدعفونی‌کنندگی دارد و به درمان آکنه و جوش کمک می‌کند. ضماد گیاهی گل داوودی درمان موثری برای جوش‌ها، التهاب پوست و واکنش‌های حساسیتی پوست است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *