خواص دارویی گیاه آویشن

آویشن

آویشن

آویشن گیاهی از خانواده نعناع است که در مصر باستان از آن برای مومیایی کردن استفاده می‌کردند در حالی که در یونان به‌ عنوان عود کاربرد داشته است. گیاه آویشن به‌ دلیل خواص درمانی از قبیل نقش آن در درمان آکنه و فشارخون بالا شناخته شده است.

در تحقیقی دربارهٔ اثرات گیاهان دارویی درمنه ، اسطوخودوس و آویشن شیرازی بر روی باکتری‌های Staphylococcus aureus، Pseudomonas aeruginosa و Klebsiella pneumonia که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشاهده شده است که هر ۳ اسانس دارای اثر مهار کننده بر روی باکتری‌های بیماری‌زا هستند اما اسانس این گیاه دارویی شیرازی دارای اثر بهتری در مهار باکتری‌ها نسبت به اسانس گیاهان دارویی دیگر داراست.

خواص درمانی گیاه دارویی آویشن

– افرادی که به آکنه مبتلا هستند مواد دارویی بسیاری را برای درمان این عارضه پوستی امتحان می‌کنند که اغلب نتیجه خوبی نمی‌گیرند. اما آویشن به‌ دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی ممکن است در آینده به عنوان عنصر مقابله ‌کننده با آکنه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که این گیاه دارویی یک روش طبیعی بهتر از داروهای شیمیایی ضدآکنه برای درمان این عارضه عمل خواهد کرد . تاریخ استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها به چند هزار سال پیش برمی‌گردد.

– جوشانده آویشن برای درمان اسهال و پیچش روده بسیار مفید می باشد .

–  این گیاه دارویی یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی خوابی مفید است و مصرف آن موجب کاهش فشارخون و چربی خون می شود.

– این گیاه دارویی حاوی ترکیبات تلخ مزه‌ای است که می‌تواند به هضم غذا کمک کند. اگر دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و در حالت کلی هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش هستید بعد از غذا از آویشن استفاده کنید.

 

– یک آنتی اکسیدان بزرگ – در عصر مدرن امروز، علم کشف کرده که این گیاه دارویی به طول عمر یک فرد کمک می کند. روغن های فرار در آویشن با افزایش اسیدهای چرب امگا ۳ مطلوب در مغز به مراقبت از ذهن کمک می کند سلول های بدن را سالم نگه می دارد و به کاهش سرعت روند پیری کمک می کند.

– محققان در دانشگاه بلگراد، صربستان، نشان دادند عصاره آبی به دست آمده از آن فشار خون موش های آزمایشگاهی را کاهش می دهد .

– روغن آویشن که از برگ‌های آن گرفته می‌شود اغلب به‌ عنوان داروی طبیعی برای سرفه کاربرد دارد. در یک مطالعه مشخص شد ترکیب آویشن با برگ‌های گیاه «پاپیتال» به تسکین سرفه و دیگر علائم برونشیت کمک می‌کند

– دارای خاصیت ضد باکتری است که نشان داده شده است در مبارزه با بسیاری از باکتری ها و قارچ های مختلف، از جمله باکتری E.coli موثر است مطالعات آزمایشگاهی کشف کرده اند که روغن آویشن در برابر سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک مفید است.

– آویشن یک گیاه دارویی ضدعفونی کننده و التیام بخش است. برای همین می‌توان از آن برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن به کابوس بوی بد دهان استفاده کرد.

– این گیاه دارویی خاصیت تقویت‌کنندگی دارد. برای همین توصیه می‌کنیم اگر دچار خستگی، ضعف، کاهش قوای بدن، کم خونی و افسردگی شده‌اید به سراغ این گیاه بروید.

– تیمول، یکی از مواد شیمیایی موجود در این گیاه دارویی با مواد شیمیایی دیگر مانند کلرهگزیدین به عنوان یک لاک دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *