بررسی انواع پیچ خوردگی پا و عوارض آن

 

پیچ خوردگی پا یکی از جمله اختلالاتی است که برای هر فردی حداقل یکبار در زندگی اتفاق می افتد. پیچ خوردگی به علل مختلفی ممکن است بروز کند که از جمله می توان به پریدن از بلندی، خالی شدن زیر پا، دویدن و … اشاره کرد. اما نکته مهم پس از بروز این اختلال پیش گیری از عوارض است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

یک‌بار پیچ خوردن این ناحیه می‌تواند فرد را مستعد پیچ‌خوردگی‌های متوالی کند.

یک متخصص پزشکی ورزشی ضمن تشریح علت پیچ‌خوردگی در ناحیه مچ پا گفت: یک‌بار پیچ خوردن این ناحیه می‌تواند فرد را مستعد پیچ‌خوردگی‌های متوالی کند.

دکتر شاهین صالحی درباره پیچ‌ خوردگی مچ پا <Ankle Torsion>با بیان اینکه مهم‌ترین علت پیچ‌خوردگی مچ پا ورود نیرویی بیش از توان رباط‌ها یا لیگامان‌ها به مچ پا است،‌ افزود: فشار آمدن نیرو از سمت داخل پا به خارج پا می‌تواند باعث پارگی رباط‌های این ناحیه شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی فردی از روی جوی می‌پرد اگر زمان فرود آمدن پا را به صورت نامناسب روی زمین بگذارد پا به یک سمت منحرف شده،‌ وزن فرد و نیروی پرش تجمیع شده و فشار بالایی را بر مچ پا وارد می‌آورد و باعث آسیب و کش آمدگی رباط پا می‌شود.

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه پیچ‌خوردگی مچ پا در واقع کش آمدن و پارگی رباط‌ها یا لیگامان‌های پا است، اظهار کرد: رباط‌ها ممکن است از سمت داخل پا پاره شده یا کش بیایند یا از سمت خارج پا دچار همین آسیب‌ها شوند اما پارگی در سمت خارج پا شایع‌تر است.

وی عنوان کرد: پیچ‌خوردگی مچ پا می‌تواند به صورت منفرد باشد یا با آسیب‌های دیگری مانند شکستگی‌های استخوان پا و آسیب به بافت‌های اطراف همراه باشد.

صالحی اضافه کرد: استفاده از کفش‌های پاشنه بلند، استفاده از کفش‌ هایی که تعادل مناسبی ندارند، وزن بالای فرد، تغییر جهت‌های ناگهانی پرش‌های نامناسب، مشکل در تعادل فرد، ضعف عضلات ساق و اطراف پا از جمله عواملی هستند که فرد را مستعد پیچ‌خوردگی درناحیه مچ پا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: معمولا یک‌بار پیچ‌خورگی مچ پا و پاره شدن لیگامان‌های این ناحیه می‌تواند مچ پا را مستعد پیچ‌خوردگی‌های متوالی کند.

این متخصص طب ورزشی بیان کرد: علائم پیچ‌خوردگی از یک درد و تورم مختصر شروع شده و ممکن است با تورم‌های بسیار شدید،‌ خونریزی‌ های شدید،‌عدم تحمل وزن و ناپایداری مچ پا متغیر باشد.

وی با تاکید براینکه درمان پیچ‌خوردگی با توجه به شدت آن متفاوت است، افزود: در پیچ‌ خوردگی‌ های خفیف معمولا از درمان‌های غیرجراحی استفاده می‌شود و در پیچ‌خوردگی‌های شدید ممکن است نیاز به جراحی وجود داشته باشد.

صالحی تصریح کرد: اولین اقدامی که می‌توان برای درمان پیچ‌خوردگی انجام داد استفاده از یخ روی ناحیه پیچ خورده برای کاهش التهاب، اعمال فشار مناسب روی ناحیه پیچ خورده،‌کاهش وزن گذاری روی مچ پا، بالاتر قرار دادن عضو آسیب‌دیده نسبت به سطح بدن و استراحت است.

وی خاطرنشان کرد: اگر پیچ‌خوردگی شدید باشد نیاز به تصویر برداری از مچ پا و درمان‌های مناسب وجود دارد اما بهتر است برای پیشگیری از دررفتگی مچ پا از کفش‌های مناسب به‌ویژه کفش‌های که ناحیه مچ را می‌پوشانند استفاده شود،‌ همچنین استفاده از مچ‌بندهای طبی و انجام تمرینات تعادلی و تقویت عضلات ناحیه ساق پا و بازتوانی این ناحیه ، روش‌هایی مناسب است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *