برای سلامت مو چه بخوریم

درست مثل پوست شرایط موهای شما نشان دهنده سلامت داخلی شما است. سلول‌هایی که هر رشته از مو را تشکیل می‌دهند نیاز به تأمین منظم مواد مغذی دارند تا سلامت موی شما را تضمین نمایند.

خوردن متعادل و صحیح از ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر باعث می‌شود تا مو هر آنچه که برای براق و درخشان و قوی ماندن لازم دارد را به‌دست آورد.

پروتئین

مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. مطمئن شوید که در برنامه غذایی روزانه‌تان به اندازه کافی پروتئین مصرف می‌کنید این کار باعث می‌شود که موهایی سالم و قوی داشته باشید.

در غیر این صورت موهای شما ضعیف و شکننده خواهند شد رژیم‌های غذایی کم پروتئین منجر به ریزش مو می‌شوند. مرغ، بوقلمون، ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ به عنوان منابع عالی پروتئین می‌باشند و برای گیاهخواران استفاده از حبوبات و آجیل توصیه می‌شود.

آهن

آهن یکی از مهم‌ترین مواد معدنی می‌باشد که کمبود آن منجر به کم خونی و همچنین ریزش مو می‌گردد. فولیکول‌های مو و ریشه توسط جریان خون از مواد مغذی تغذیه می‌شوند اگر سطح آهن خون شما از یک حد خاصی پایین‌تر آید شما مبتلا به کم خونی می‌شوید که این مورد باعث می‌شود تا مواد لازم مو به آن نرسیده و در نتیجه موها بریزند.

محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی دارای مقدار زیادی آهن می‌باشند گیاهخواران می‌توانند ذخایر آهن خود را از موادی همچون عدس، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی و کلم پیچ به‌دست بیاورند.

ویتامین C

ویتامین C به جذب آهن غذا کمک می‌کند بنابراین بهتر است با غذاهای سرشار از آهن موادی که دارای ویتامین C می‌باشند نیز مصرف گردد همچنین ویتامین C یک آنتی اکسیدان می‌باشد که می‌تواند مورد استفاده بدن قرار گیرد و از خواص ضد سرطانی آن استفاده شود.

بهترین منابع ویتامین C زغال اخته، کلم بروکلی، کیوی، پرتغال و توت فرنگی می‌باشند. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می‌کند که برای تقویت مویرگهایی که ریشه مو را ایجاد می‌کنند استفاده می‌شود.

امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ از مهمترین چربی‌هایی هستند که خود بدن نمی‌تواند آنرا بسازد بنابراین باید از طریق رژیم غذایی به‌دست آیند. امگا ۳ در سلول‌هایی از پوست سر که تولید کننده روغن مورد نیاز جهت هیدراته کردن مو و پوست سر هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امگا ۳ در انواع ماهی خصوصاً قزل آلا و ساردین و در گیاهانی مثل آوکادو، گردو و همچنین تخمه آفتابگردان یافت می‌شود.

ویتامین A

بدن به ویتامین A جهت تولید ماده‌ای به نام سبوم (sebum) احتیاج دارد سبوم یک ماده‌ی روغنی تولید شده توسط غدد sebaceous موهای ما است که یک نرم کننده طبیعی برای پوست سر و مو می‌باشد. بدون سبوم پوست سر ما دچار خارش شده و موها خشک می‌گردند که منجر به شوره سر می‌شود این ماده در محصولات حیوانی و سبزیجانی که زرد یا نارنجی هستند و سرشار از بتاکاروتن می‌باشند یافت می‌شود.

از جمله می‌توان به هویج، کدوحلوایی و سیب زمینی اشاره کرد.

روی یا زینک و سلنیوم

از دیگر مواد معدنی مهم جهت حفاظت از پوست و موی سر روی و سلنیوم می‌باشند. کمبود روی می‌تواند منجر به ریزش موی سر، خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست سر شود غلات و حبوبات منبع خوب روی می‌باشند.

روی همچنین در گوشت، تخم مرغ و صدف یافت می‌شود.

ویتامین E

آفتاب همانطور که می‌تواند به پوست ما صدمه بزند می‌تواند دچار آسیب دیدگی موهای ما نیز بشود بنابراین شوید که در غذاهایتان مقدار زیادی ویتامین E وجود دارد تا از موهای شما به خوبی محافظت گردد آجیل نیروگاه تولید کننده روی، سلنیوم و ویتامین E می‌باشد بنابراین سعی کنید آجیل را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

بیوتن

بیوتن ویتامین B محلول در آب است در صورتیکه بدن دچار کمبود بیوتن باشد موها شکننده شده و می‌ریزند جگر، زرده تخم مرغ و آرد منابع بیوتن می‌باشند.

درمان‌های طبیعی

هر دو هفته یکبار جهت درمان و تغذیه‌ی عمیق موهای خود بر روی آنها ماسک بگذارید. یک زرده تخم مرغ با پوره نصف آوکادو و یک قاشق مربا خوری عسل را با هم مخلوط کرده و بر روی موهای خود مالیده و آنها را ماساژ دهید یادتان باشد موهایتان باید مرطوب و تمیز باشند. بعد از نیم ساعت موهایتان را خوب بشورید همواره یادتان باشد یک رژیم غذایی متعادل جهت حفظ سلامت و زیبایی موهای خود داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *