با حسادت عاشقانه چه کنیم؟

حسادت عاشقانه ترکیبی از نارضایتی، ترس، عصبانیت و همراه با حس ناامنی است که می‌‌‏تواند به رفتار‌‌‏های منفی و مخرب منجر شود. بارزترین عکس العملی که از فرد حسود دیده می‌‌‏شود خشم و عصبانیت نسبت به کسی است که او را دچار این حس کرده است. حسادت نه تنها دیگران بلکه خود شخص را هم بیش از همه آزار می‌‌‏دهد و پایه‌‌‏های یک رابطه را متزلزل می‌‌‏کند.

افراد دچار این نوع حسادت با ترس از طرد شدن  یا از دست دادن همسر روبرو هستند و چون نمی‌‌‏خواهند این اتفاق بیفتد با سرک کشیدن در روابط فردی، حریم خصوصی و محدود کردن همسر، سعی در کنترل بیشتر او دارند. از آنجایی که هیچ کس دوست ندارد یک نفر مدام به او بگوید چه کاری انجام دهد، با چه کسانی گفتگو کند، حریم شخصی‌‌‏اش را کوچک‌‌‏تر کند و مدام مجبور باشد دلخوری‌‌‏های بی‌‌‏اساس حسدورزانه را رفع و رجوع کند، در دراز مدت باعث به بن بست رسیدن رابطه می‌‌‏شود.

حسادت معمولا از حس عدم امنیت و پایین بودن اعتماد به نفس پایین می‌‌‏آید. ترس از اینکه کسی شما را ترک کند و عشق و توجه‌‌‏اش را از شما دریغ ‌‌‏کند چون شما به اندازه کافی خوب و لایق نیستید  وهمسرتان از شما بهتر و والاتر است، در ناخودآگاه شما ایجاد ناامنی می‌‌‏کند.

در اینجا به راهکارهایی اشاره می‌‌‏کنیم که بتوانید حسادت خود را تشخیص و از آن رهایی یابید :

  • احساسات و افکار حسودانه خود را ببینید و بپذیرید. وقتی متوجه شدید که حسودی کرده‌‌‏اید، لحظه‌‌‏ای مکث کنید، آرام‌‌‏تر نفس بکشید و به افکار و احساساتتان نگاه کنید. این حس را در درونتان بپذیرید و به آن بپردازید. سعی نکنید با حسادت بجنگید. جنگیدن با این حس، رهایی از آن را دشوار می‌‌‏سازد.
  • اتفاقاتی را که منجر به حسادت شما شده را پیدا کنید و بنویسید. شواهدی و مدارکی را پیدا کنید که رابطه شما را دچار خطر می‌‌‏کند. خطر تا چه حد واقعی است؟ ممکن است فکر‌‌‏های شما و واقعیت متفاوت باشند. آیا رفتارهای شما موقعیت را وخیم‌‌‏تر نمی‌‌‏کند؟
  • هرگز به خودتان اجازه ندهید که احساس حسادت باعث بدرفتاری، توهین و صدمه زدن به دیگران شود. بر اساس احساسات و افکار خود تصمیم‌‌‏گیری نکنید و بر روی واقعیات تمرکز کنید. همچنین از رفتارهای نامناسبی همچون کنترل، جاسوسی، مراقبت بی‌‌‏وقفه از همسر، تعقیب همسر، شنود مکالمات تلفنی و گشتن وسایل او بپرهیزید. به محدودیت‌‌‏های یک رابطه اهمیت بدهید. شما نمی‌‌‏توانید به اسم شریک زندگی، مالک دیگری باشید. آدم‌‌‏ها مستقل از هم زندگی می‌‌‏کنند و زندگی زیر یک سقف، شما را مالک کسی نمی‌‌‏کند. زندگی زناشویی تعهد می‌‌‏آورد اما مالکیت نه.
  • علت حسادت را در درون خود جستجو کنید و از خود بپرسید به چه حسادت می‌‌‏کنید. آنچه در این میان مهم است شناسایی درست و منطقی این حس و در نتیجه یافتن ریشه اصلی آن است. علت حسادت شما در کجا نهفته است؟ آیا در استعداد و توانایی‌‌‏هایتان، در رفتار و عملکردتان، در باور‌‌‏هایتان (روابط قبلی همسرم تهدیدی برای رابطه الان من است)، (همسرم هیچ وقت نباید از کسی خوشش بیاید) و یا در عزت نفستان ( نادیده گرفتن مزیت‌‌‏ها، برتری‌‌‏ها و جذابیت‌‌‏های خود) مشکل دارید.
  • لیستی از توانایی‌‌‏ها، صفات خوب و موفقیت‌‌‏‌‌‏‌‌‏‌‌‏‌‌‏های خود تهیه کنید. این لیست به شما کمک می‌‌‏کند که به خودتان باور بیشتری پیدا کنید و آن احساس عدم امنیت و ترس منجر به حسادت را با احساس اعتماد به نفس بیشتر، جایگزین کنید. به دنبال رشد شخصی خود باشید. افرادی که خود را با کفایت و ارزشمند می‌‌‏دانند، خود را لایق عشق و وفاداری همسر می‌‌‏بینند و کمتر دچار حسادت می‌‌‏شوند.
  • در مورد احساساتتان با همسرتان صحبت کنید. در مورد رفتاری که شما را می‌‌‏آزارد، حرف بزنید. در بیان جملات از اول شخص (من) استفاده کنید. من می‌‌‏خواستم… ، من تصور کردم…، و به این ترتیب احساس‌‌‏تان را به وضوح به همسرتان انتقال دهید و سپس مرزها را مشخص کنید. مرز بروز احساس حسادت در شما نسبت به همسرتان در کجا قرار دارد؟ یک نگاه، یک مکالمه کوتاه مدت، یک لبخند، یک قرار ملاقات و… اکثر مواقع هر دو نفر مرزهای مشترکی دارند. به این معنی که انجام کارهایی توسط همسر یا نامزدتان که شما را آزار می‌‌‏دهد، درصورت انجام آن توسط شما نیز ممکن است همسر‌‌‏تان را آزار دهد. بنابراین به محض روشن شدن مرز‌‌‏ها و متقاعد شدن طرفین، بسیاری از سوءتفاهم‌‌‏ها برطرف می‌‌‏شود.
  • با صحبت و ارتباط کلامی با همسرتان، با آرامی و زبانی دلنشین به تثبیت رابطه خود با وی بپردازید. با دوباره شنیدن اینکه به راستی، چه مزیت، برتری یا صفاتی در شما بوده که وی شما را به عنوان همدم انتخاب کرده و چرا شما را دوست دارد، جایگاه خود را محکم می‌‌‏بینید و می‌‌‏فهمید که به این دلایل بوده که شما را برگزیده، سعی کنید که این عوامل را در خود حفظ و تقویت کنید و خود را یک شریک ایده‌‌‏آل برای همسرتان بدانید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *