انواع آب مروارید و علائم آن

 

آب مروارید بیماری است که منجر می شود عدسی چشم کدر شود در نتیجه قدرت بینایی شما کاهش می یابد. در ابتدا برای کاهش عوارض ناشی از آب مروارید باید از عینک و نور قوی استفاده نمایید. پس از این اگر بازهم بینایی شما کاهش بافت برای درمان باید از عمل جراحی کمک بگیرید. 

علائم آب مروارید

۱- تاری دید

تار شدن دید یکی از شایع ترین علامت های آب مروارید می باشد. ممکن است دید شما مه‌آلود و یا غبارگرفته باشد. با گذشت زمان و با تیره شدن عدسی چشم در این بیماری، نور کمتری به شبکیه می رسد. افراد دارای آب مروارید، به سختی در شب می بینند.

۲- نور زیاد

این افراد به نور حساسیت دارند. همه افراد در نور شدید خورشید، نمی توانند خوب ببینید. اگر چراغ های داخل خانه قبل از این بیماری، در دید فرد مشکلی ایجاد نمی کرد، اما با بروز آب مروارید ممکن است، این چراغ ها خیلی پرنور به نظر آیند. رانندگی در شب نیز به علت چراغ های خیابان، می تواند مشکل آفرین باشد.

۳- دوبینی

آب مروارید می تواند موجب دوبینی گردد. اگر آب مروارید بزرگ تر می شود، ممکن است این مشکل رفع گردد.

۴- تغییر رنگ ها

آب مروارید می تواند در دیدن رنگ ها اثر بگذارد، برای مثال برخی از اشیاء ممکن است بی رنگ به نظر آیند. بیمار ممکن است به تدریج رنگ های قهوه ای و یا زرد را خیلی کمتر ببیند. در اوایل ممکن است متوجه این مشکل نشوید، اما با گذشت زمان، ممکن است رنگ های آبی و بنفش را به سختی تشخیص دهید.

۵- دید دوم

برخی مواقع ممکن است آب مروارید، به تدریج توانایی فرد را برای از نزدیک دیدن اجسام بهبود بخشد. این بهبودبخشی به علت آن است که آب مروارید به عنوان یک لنز قوی عمل می کند.

انواع آب مروارید

آب مروارید نوکلئار

آب مروارید هسته‌ای یا نوکلئار ابتدا دید نزدیک شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در برخی موارد مشاهده شده است که این نوع آب مروارید دید مطالعه ای شما را افزایش می دهد ولی پس از مدت کوتاهی عدسی چشم زد می شود و دید فرد از قبل هم بسیار کمتر خواهد شد.

با پیشرفت این نوع از آب مروارید، حتی ممکن است که عدسی چشم به رنگ قهوه‌ای درآید. همزمان با تیره‌تر شدن رنگ عدسی چشم، تشخیص رنگ‌ها مشکل‌تر می‌شود.

آب مرواریدی که بر قسمت‌های محیطی عدسی تأثیر می‌گذارد (آب مروارید قشری یا کورتیکال)

این آب مروارید به‌شکل لکه‌های سفیدرنگ و کره‌ای‌شکل یا رگه‌هایی در لبه‌ی بیرونی قشر عدسی شکل می‌گیرد. با پیشرفت بیماری، لکه‌ها به سمت مرکز چشم گرایش پیدا می‌کنند و در عبور نور از مرکز عدسی چشم، اختلال ایجاد می‌نمایند.

آب مرواریدی که بر قسمت عقبی عدسی چشم اثر می‌گذارد (کاتارکت زیر کپسولی یا ساب کپسولر)

آب مروارید ساب کپسولر،این آب مروارید معمولا به‌صورت لکه‌ای کدر و کوچک، در پشت عدسی چشم و درست در مسیر عبور نور شکل می‌‌گیرد. این نوع از آب مروارید اغلب در دید مطالعه‌ای شما تأثیر می‌گذارد، دید شما را در نور زیاد کاهش می‌دهد و باعث دیدن هاله در اطراف نور چراغ‌ها درشب می‌شود. این نوع از آب مروارید نسبت به انواع دیگر، سریع‌تر پیشرفت می‌کند.

آب مروارید مادرزادی

برخی از افراد با این بیماری متولد می‌شوند یا د دوران کودکی علائم آن را نشان می‌دهند. این نوع از آب مروارید می‌تواند به‌طور ژنتیکی، بر اثر عفونت داخل رحمی مادر در دوران بارداری یا آسیب‌دیدگی و ضربه ایجاد شده باشد.

اگر مادر در دوران بارداری مبتلا به عفونت‌های داخل رحمی مانند سرخجه، سرخک، مخملک و… شده باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در کودک بیشتر می‌شود. آب مرواریدهای مادرزادی همیشه بر بینایی اثر نمی‌گذارند و درصورت تأثیر بر بینایی، معمولا بلافاصله بعد از تشخیص، درمان می‌شوند.

علل آب مروارید کدامند؟

شایع ترین علت آب مروارید افزایش سن است. سایر علل آن عبارتند از:

سابقه خانوادگی ابتلا به آب مروارید
مشکلات طبی مانند بیماری قند (دیابت)
ضربه به چشم
مصرف طولانی داروها مانند کورتن
قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در مقابل نور آفتاب
سابقه جراحی چشم

چگونه آب مروارید تشخیص داده می شود؟

با مراجعه به چشم پزشک و برسی ها دقیق چشم پزشک می توان علت کاهش قدرت بینایی را تشخیص داد و به این نتیجه رسید که فرد به آب مروارید مبتلا شده است یا خیر. همچنین در این برسی ها مشخص می شود که این بیماری تا چه حد پیشرف کرده است.

چنانچه این مشکلات وجود داشته باشد، بعد از عمل آب مروارید ممکن است دید کامل به دست نیاید. در صورتی که این مشکلات شدید باشد، حتی عمل آب مروارید نیز ممکن است باعث بهبود دید نشود. چشم پزشک می تواند به شما بگوید که چقدر احتمال دارد این مشکلات در چشم شما وجود داشته باشد.

در مراحل اولیه بعضی از انواع آب مروارید، وضعیت بینایی با استفاده از عینک ممکن است به طور موقت بهتر شود. دارو، قطره ، ورزش یا عینک مانع بروز یا بهبود آب مروارید نمی شوند و هنوز جراحی تنها راه درمان است که شامل خارج کردن عدسی کدر شده و جایگزینی آن با عدسی مصنوعی (لنز داخل چشمی) است. بسیاری از مردم تصور می کنند که کاهش بینائی جزء لاینفک پیری است؛ در حالی که عمل آب مروارید بسیار آسان، کم خطر و بی درد است. عمل جراحی آب مروارید عملی بسیار موفق است و سالانه حدود یک و نیم ملیون نفر در امریکا و چند صد هزار نفر در ایران تحت این عمل جراحی قرار می گیرند.

زمان عمل با توجه به نیاز و شرایط هر فرد متفاوت است. در افراد مسن که نیاز چندانی به دید کامل ندارند ممکن است دیرتر نیاز به انجام عمل جراحی باشد. به هر حال شما با کمک چشم پزشک در این زمینه تصمیم خواهید گرفت. آب مروارید زمانی نیاز به جراحی دارد که اختلال بینایی، انجام فعالیت های شغلی یا روزمره مانند رانندگی، مطالعه و تماشای تلویزیون را مختل کند. با تکنیک های جدید عمل جراحی آب مروارید، نیازی به رسیدن آب مروارید نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *