اقداماتی برای ارتقای سلامت سالمندان

 

در سنین کهنسالی میزان توجه به رژیم غذایی و ورزش کردن بسیار مهم تر می شود،زیرا سیستم ایمنی بدن به علت پیری ضعیف تر عمل می کند و ریسک بروز بیماری ها در بدن افزایش می یابد.محول کردن بخشی از کار‌های خانه و همراه کردن سالمندان با جوانان افزون بر حفظ روحیه آنها، سبب جلوگیری و شناسایی ابتلای آن‌ها به برخی بیماری‌ها می‌شود.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند آزمون پیاده روی ساده در حالی که فرد سالمند سینی به دست دارد یا تمرین راه رفتن به شکل عقب گرد، روشی منحصر به فرد برای تشخیص بیماری آلزایمر است.

اینکه یک فرد چگونه می‌تواند به سرعت حرکت کند درحالی که وسایلی چون سینی در دست دارد یا سرعت قدم برداشتن او به حالت معکوس نشان دهنده سلامت سلول‌های مغزی است؛ افراد سالمند مبتلا به آلزایمر معمولاً دچار مشکل هایی همچون آتروپی و کوچک شدن مغز به دلیل مرگ سلول‌های مغزی و از بین رفتن ارتباط بین آن‌ها می‌شوند.

همچنین بر اثر این آتروپی فرد سالمند دچار افزایش حجم مایع مغزی یا هیدروسفالی می‌شود که خطری جدی برای سلامت او ایجاد می‌کند.

علامت‌های بیماری آلزایمر در مراحل اول به سختی تشخیص داده و زمانی شناسایی شده که روند درمان بیماری سخت می‌شود.

از جمله نشانه‌های بیماری آلزایمر می‌توان ضعف قدرت شنوایی، بینایی، کاهش توان تعادل، فراموش کردن خاطره ها، افت حافظه کوتاه مدت، ناتوانی در انجام محاسبه‌های ریاضی، تمایل به انزوا و گوشه گیری، ناتوانی در انجام چند کار همزمان، افت مهارت‌های کاری و اجتماعی را نام برد.

در مراحل پیشرفته بیماری آلزایمر، فرد توان زندگی به شکل مستقل را از دست می‌دهد و نیازمند به مراقبت تمام وقت است، همچنین مشکل هایی همچون پرخاشگری و سایر بیماری‌های زمینه‌ای نیز رخ می‌دهد.

کارشناسان به افراد سالمند توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر از سنین جوانی رژیم غذایی سالمی داشته باشند، از مصرف مواد دخانی خودداری کنند، ورزش منظم داشته باشند، قند و فشارخون خود را کنترل کنند، از مصرف بیش از اندازه نمک خودداری کنند، تمرین‌های ذهنی شامل یادگیری زبان خارجی انجام دهند، جدول و پازل حل کنند و نیز به انجام کارهایی، چون حمل سینی کم وزن برای پذیرایی از مهمان‌ها و ورزش‌های کششی بپردازند تا به تقویت ارتباط بین سلول‌های عصبی مغز خود کمک کنند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *