افزایش آمار افسردگی و خودکشی میان دانش آموزان

 

امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی میان دانش آموزان رواج زیادی پیدا کرده است. همچنین افزایش آمار خودکشی نیز در میان رده سنی دانش آموز روز به روز در حال افزایش است. محققان افسردگی و استرس  ناشی از حضور در شبکه های اجتماعی را مهمترین عوامل تمایل به خودکشی در این سنین میدانند.

بر اساس نتایج به دست آمده از یک بررسی، افسردگی میان دانش‌آموزان بسیار بیشتر از دهه قبل شایع شده و آمارها حاکی از آن است که یک‌پنجم دانش‌آموزان دچار افسردگی هستند.

اعداد و ارقام موجود نشان‌دهنده این است که یک پنجم دانش‌آموزان دچار افسردگی هستند.

دیوید روزنبرگ استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا در این باره می‌گوید، دانش‌آموزان به علت استفاده بیش از حد از فضای مجازی نمی‌توانند بین دنیای اینترنتی و زندگی واقعی خود تعادل برقرار کنند و همین موضوع منجر به ایجاد استرس در آنها و در نهایت افسردگی می‌شود.

طبق آخرین گزارش از مرکز بهداشتی روانشناسی، استرس و اضطراب مهم‌ترین دلیل درخواست دانش‌آموزان برای مشاوره است.

نویسنده و محقق ارشد این مطالعه باور دارد، رسانه‌های اجتماعی و تکنولوژی عمده‌ترین دلیل بروز افسردگی در دانش‌آموزان هستند؛ استفاده بیش از حد از تکنولوژی منجر به ایجاد اختلال در تعاملات اجتماعی و افزایش احساس انزوا می‌شود؛ علاوه بر این، استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی باعث شکل‌گیری رقابت خاصی بین زندگی واقعی و زندگی مجازی می‌شود.

نتیجه یک بررسی نشان داد، ۵۰ درصد دانش‌آموزان در رختخواب علاوه بر اینکه گوشی دست می‌گیرند، پیام هم ارسال می‌کنند که این روند گاه چند ساعت طول می‌کشد و آنها نیمه شب و گاها نزدیک صبح تازه به خواب می‌روند.

پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه لندن نشان می‌دهد، ۱۴ سالگی متوسط سن شروع افسردگی در دختران انگلیسی است و استفاده از فضای مجازی موجب افزایش ۷۱ درصدی احتمال بروز این اختلال روانی می‌شود.

محققان دانشگاه سن دیگو با بررسی بیش از ۱۳۳ هزار دانش‌آموز دختر ۱۴ ساله دریافتند، استفاده مداوم آنها از شبکه‌های اجتماعی با اقدام به خودکشی در آنها ارتباط مستقیم دارد.

همچنین کارشناسان بهداشتی نسبت به مضرات بی‌شمار استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای این گروه سنی هشدار می‌دهند و می‌گویند: اگر تغییری در رویه استفاده دانش‌آموزان از شبکه‌های اجتماعی و به طور کل فضای مجازی ایجاد نکنیم، باید منتظر چند برابر شدن آمار خودکشی در این قشر باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *