آموزش رفتن به خواستگاری

 

آموزش رفتن به خواستگاری

خواستگاری یکی از مهم‌ترین قرارهای زندگی ماست که معمولا اطلاعات ما در مورد این مراسم در حد تجارب اطرافیان و بزرگ‌ترهای‌مان است.

جلسه‌ای که سرنوشت ما و شریک زندگی‌مان را مشخص می‌کند حتما شور و حال خاص خودش را دارد. اما سوای این حرف ها حساسیت یک انتخاب سرنوشت‌ساز؛ یعنی انتخاب همسر آینده اینقدر بالا است که بخواهیم به تجارب و اطلاعات جسته گریخته خودمان سر و دستی بکشیم. امروز می‌خواهیم با نکات ریزی که به موفقیت بهتر ما در خواستگاری کمک می‌کنند بیشتر آشنا شویم؛ چیزهایی که ما آن را هنر خواستگاری می‌نامیم.

خودتان باشید

هیچ‌وقت سعی نکنید برای خوشامد طرف مقابلتان متفاوت از آنچه هستید نشان داده شوید. هیچ چهره‌ای نمی‌تواند زیاد پشت نقاب بماند. ما هرچه باشیم دیر یا زود چهره واقعی‌مان معلوم می‌شود. پس بنا را از اول بر صداقت و یکرنگی بگذارید. اگر احساس می‌کنید ایراد یا اشکالی دارید که در آینده باعث مشکل جدی در زندگی مشترکتان خواهد شد آن را صادقانه مطرح کنید. از این مسئله نترسید. بارها شده که گذشتن از این ترس برای بیان حقیقت باعث شده که اتفاقا طرف مقابل تمایل بیشتری برای زندگی با شما پیدا کند؛ زیرا صداقت شما برای او ارزشمند است. البته این به این معنی نیست که هر اشکال ریز و درشتی را که در خود می‌بینید در همان جلسه اول مطرح کنید و صداقت هم به‌معنای گفتن تمام اسرار زندگیتان نیست؛ صداقت یعنی بیان واقعیت‌ها با درایت.

با پیش زمینه ذهنی در جلسه حاضر شوید

تا حد ممکن سعی کنید از قبل در مورد طرفتان اطلاعات به‌دست بیاورید. برای این کار برنامه داشته باشید. از فرد واسطه در مورد شخصیت خواستگارتان سؤالاتی بپرسید و از اینکه چه مسائلی برایش بیشترین اهمیت را دارد هم باخبر شوید. بدون آنکه موضوع را شبیه به کندوکاو زندگی او کنید، سعی کنید اطلاعاتی را در مورد خانواده‌اش به‌دست بیاورید. وضعیت زندگی خواهر و برادرها، شغل‌شان و شیوه زندگی‌شان می‌تواند شما را به شخصیت او نزدیک‌تر کند. ببینید که چقدر با خانواده‌اش نزدیک و صمیمی است و چگونه یکدیگر را در جریان زندگی حمایت می‌کنند. یادتان نرود که قابل اعتمادترین افراد، کسانی هستند که با خانواده خودشان ارتباط نزدیک عاطفی دارند.

شنونده خوبی باشید

یکی از بهترین راه‌های شناخت صحیح از طرف مقابلتان شنیدن تمام و کمال حرف‌های او است. سعی کنید شنونده خوبی برای حرف‌هایش باشید و بدون اینکه زیادی ساکت و صامت به‌نظر بیایید در زمان لازم وارد صحبت شوید. دقت کنید نه صم‌بکم باشید و نه پرحرف و پرچانه. این فرمایش امیرالمومنین را فراموش نکنید که مرد زیر زبان خود پنهان است؛ یعنی ارزش‌ها و ضد‌ارزش‌های وجودیش شناخته نمی‌شود مگر تا زمانی که صحبت کند. از طرف دیگر به این نکته هم توجه کنید که تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد.

مصیبت سرایی نکنید

کسی که می‌خواهد شریک زندگی شما شود از شما انتظار شور و حرارت و انرژی دارد. می‌خواهد به وضوح موفقیت زندگی مشترکش را در کنار شما ببیند. پس لازم نیست به بهانه صداقت داشتن، شعر بلند شکست‌های عشقی و کاری خود را برایش بسرائید. به جای حرف زدن در مورد مشکلات روزمره کاری یا غرولندهای رئیستان، از موضوعات هیجان‌انگیز و مثبت حرف بزنید. علائق‌تان، تجربیات هیجان‌انگیزی که داشته‌اید یا برنامه‌هایی که برای آینده دارید می‌تواند موضوعات خوبی برای حرف‌های‌تان باشد. قرار نیست خودشیفتگی خود را نشان دهید یا قربان خودتان بروید اما می‌توانید هوشمندانه در لابه‌لای حرف‌ها و در پاسخ به بعضی سؤالاتش، در مورد موفقیت‌هایتان هم صحبت کنید.

اهمیت لباس و ظاهرتان را فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین لحظاتی که در خاطر اکثر زوج‌ها می‌ماند لحظه اول دیدار در خواستگاری است.برداشت اول یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل موفقیت یا شکست در هر ارتباط مؤثری است. نخستین تصویر شما در ذهن طرف مقابل به‌صورت دائمی ضبط می‌شود؛ بنابراین در مورد این تصویر حساس باشید. این تصویر شامل تمام دریافت‌های ممکن اولیه از شماست: ظاهر شما، نوع پوشش و لباستان، بوی عطری که زده‌اید، دسته‌گلی که به همراه دارید، کفش واکس‌زده و براقی که بر پا دارید، حالت چهره و لبخندتان، تن صدا و خلاصه همه و همه چیزی که می‌شود در برداشت اول از شما دریافت می‌شود. در مورد دختر و پسر هم فرقی نمی‌کند. این برداشت به‌شدت بر تصمیم‌گیری نهایی در مورد شما مؤثر است. نه راحت بودن‌تان را فدای زیبایی‌تان کنید و نه زیبایی‌تان را فدای راحتی؛ متعادل عمل کنید. سعی کنیدحتی‌المقدور از رنگ‌های روشن و شاد استفاده کنید. اگر کفش زیبایی دارید اما پایتان را می‌زند و درست راه رفتن را از شما می‌گیرد بی‌خیالش شوید. در عین آراسته بودن، مناسب شرایط لباس بپوشید. درباره حجابتان سعی کنید همانطور که همیشه هستید بپوشید. وگرنه باعث برداشت‌ها و انتظارات متفاوتی از خود می‌شوید.

پاسخ آری یا نه شفاف بدهید

جوابتان را طبق زمان مقرر و شفاف به طرف مقابل بدهید؛ چه بله چه نه. یادتان باشد خواستگاری یک جلسه دوطرفه است. همانطور که شما باید طرف مقابل‌تان را بپسندید او هم نیاز دارد که در مورد شما فکر کند و تصمیم بگیرد. اگر دختر هستید و پسر را پسندیده‌اید، ‌منتظر تماس خانواده‌اش بمانید و به خانواده‌تان بگویید که با خوشرویی قرار جلسه بعد را هم بگذارند. اگر هم فکر می‌کنید که او مرد رویاهای شما نیست، باز هم باید که در مورد این موضوع با هم صحبت کنید. برنداشتن تلفن یا جواب سربالا دادن مشکلی را حل نمی‌کند، پس خودتان را از او پنهان نکنید. بدون شیله پیله و با حفظ احترام، برایش توضیح دهید که فکر می‌کنید زندگی مشترکتان با او باعث خوشبختی هیچ کدام از شما نمی‌شود. هرگز برای دادن جواب «نه یا آری» واسطه‌ نفرستید. این حق و احترام به طرف مقابل است که جواب‌تان را از زبان خانواده خودتان بشنود. اگر خانواده پسر هم هستید به همین سبک، محترمانه و شفاف اما با پیشقدم شدن عمل کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *