آشنایی با جاذبه‌های دیدنی استان چهارمحال و بختیاری

 

چهارمحال و بختیاری، بام ایران زمین

درست در غرب کشور عزیزمان، استانی خرم و مرتفع به نام «چهارمحال و بختیاری» وجود دارد. این استان زیبا که از شمال و شرق با استان اصفهان، از غرب با استان خوزستان، از جنوب با استان کهگیلویه و بویراحمد و از شمال غربی با لرستان همسایه است، با داشتن ۲۰۶۶ متر ارتفاع از سطح دریا لقب بام ایران را ازان خود کرده است.

جدایی از تمامی این ویژگی‌ها سرسبزی و بکر بودن جاذبه‌های این استان باعث شده است چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از استان‌های محبوب گردشگران در فصل تابستان شناخته شود.

در ذیل ، به معرفی بخشی از جاذبه‌های این استان زیبا می‌پردازد تا اگر قصد سفر و ایرانگردی داشتید این استان را هم در لیست سفرتان قرار دهید.

۱- کتیبه پیرغار

در زمان‌های بسیار دور دو تن از مهم‌ترین رهبرهای نظام مشروطه ایران یعنی سردار اسعد و سردار ظفر درست در همین جا، دستور به ساخت «کتیبه‌ی پیرغار» دادند، جالب است بدانید این مجموعه کتیبه به زبان این دو سردار نوشته شده و نقل قولی است از اوضاع نابسامان پادشاهان قاجار.

۲- آبشار آتشگاه

چهارمحال و بختیاری علاوه بر یدک کشیدن لقب بام ایران، به شهر آبشار‌ها نیز معروف است.

«آبشار آتشگاه»، یکی از معروف‌ترین آبشارهای این استان محسوب می‌شود و به حدی روح نواز است و تماشایش چنان شما را به وجد می‌آورد که توانایی دل بریدن و بازگشت به منزل را از شما می‌گیرد.

آبشار آتشگاه نسبت به آبشار دره عشق از مرکز استان فاصله بیشتری دارد و در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.

آبشار آتشگاه ازدره‌ای به ارتفاع ۳ کیلومتر به پایین می‌ریزد و در مسیرش پستی و بلندی‌های دره، آبشارهای کوچک زیادی را شکل داده که بر زیبایی و جذابیت آبشار افزوده است.

۳- آبشار دره عشق

نام این آبشار دلربا حکایت از زیبایی‌هایش دارد، «آبشار دره عشق» که در شهرستان اردلِ چهارمحال و بختیاری واقع شده است، نمودی از تجلی طبیعت محسوب می‌شود.

تصور کنید در دل یکی از بکرترین مناطق ایران، آب با سرعت از دل آن بیرون می‌آید و از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین می‌ریزد و منظره‌ای را پدید می‌آورد که هر آدمی را محو خود می‌کند.

۴- شیر سنگی (بردشیر)

از زمان‌های بسیار کهن شیرِ سنگی نمادی از لرهای بختیاری به شمار می‌آمده و بر روی قبر بزرگان به عنوان سمبلی از دلاوری قرار شناخته می‌شده.

در گویش بختیاری این مجسمه‌ها را «برد شیر» می‌نامند. جالب است بدانید که این نماد علاوه بر این تندیس‌ها، در قالب، گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند، نیز وجود دارد.

همچنین گوشه به گوشه‌ی این استان زیبا را نگاه کنید تعداد زیادی از این شیر‌های سنگی را می‌بینید که هنوز که هنوز از گوشه‌ی چشم حواسشان به شماست.

۵- پارک جنگلی پِروز

مطمئن باشید «پارک جنگلی پِروز» ارزش آن را دارد که به ۵۰ کیلومتی لُردگان چهارمحال بروید و از آن دیدن کنید.

در این پارک، درختان سربه فلک کشیده، شالیزارها و چشمه‌ها، طبیعتی را شکل داده که نمی‌توانید از آن غافل شوید. اینجا به درستی تجسمی از بهشت است و آنقدر دلفریب و زیباست که به سختی توانایی دل کندن از آن را پیدا می‌کنید.

۶- غار سراب

در ۵۶ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد، غاری اسرار آمیز به نام «سراب» قرار دارد که برای رسیدن به این غار باید پا در جاده‌ای به همین نام بگذارید و پس از رسیدن به آخر جاده مسیری ۱۵ دقیقه را بپیمایید.

این غار دارای دو دهانه است و جاری بودن آبی خروشان از یکی از دهانه‌های آن منظره‌ای مجذوب کننده را پدیدار می‌کند. غار موانع طبیعی زیادی دارد برای همین فقط می توانید به حدود ۶۰۰ متر از آن دسترسی داشته باشید.

۷- تالاب گندمان

در میان تالاب‌های زیادی که در این استان وجود دارد، به تالابی بین المللی بر می‌خورید که نسبت به تالاب‌های دیگر اهمیت بیشتری دارد. «تالاب گندمان» از آن دست تالاب‌های استثنایی ایران زمین به شمار می‌آید که گونه‌های نایابی از پرندگان را در مساحت ۹۸۰ هکتاری خود جای داده است.

۸- تـالاب چـغاخـور

در جاده شهرکرد به سمت ایذه بروید و بعد از اینکه حدود ۶۰ کیلومتر از شهرکرد دور شدید خودتان را آماده کنید تا یکی از زیباترین تالاب‌های ایران را مشاهده کنید.

«تالاب چَغاخور» که در فصول گرمسری سال میزبان پرندگان بومی و مهاجر زیادی مثل لک لک سفید است، چنان از شما دلبری می‌کند که محو تماشای چشم اندازهای ناب آن می‌شوید.

۹- چشمه کوهرنگ

در دامنه‌های کوه زرد، چشمه‌ای پرخروش به نام «کوهرنگ» قرار دارد که راه خود را از پیچ و خم سنگ‌های زبر و خشن باز کرده و خودش را به دریاچه کوهرنگ می‌رساند و از آنجا وارد زاینده رود می‌شود تا جانی دوباره به آن ببخشد. این چشمه الطاف بی‌شماری را نسبت به عشایر عزیز داشته، به حدی که بخش اعظمی از زندگی ییلاقی آن‌ها را در اطراف خود رقم می‌زند.

۱۰- چشمه دیمه

اگر به دنبال آبی گوارا و خنک می‌گردید، راه دوری نروید، «چشمه دیمه» دارای یکی از گواراترین آب‌های دنیاست، این چشمه علاوه بر گوارایی‌اش به خواص درمانی‌ نیز معروف است و آوازه‌ی شفا بخشی آن زبان زده خاص و عام در این دیار شده است، همچنین با رفتن به کنار چشمه دیمه پا به یکی از زیباترین مناطق کوهرنگ گذاشته‌اید و به رایگان می‌توانید یکی از نفس گیرترین مناظر طبیعی را تماشا کنید.

کجا بمانیم؟

واحدها، آپارتمان‌ها و ویلاهای فراوانی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اما اینفو به شما پیشنهاد می‌کند برای تجربه‌ی هر چه بیشتر حس طبیعت و سر زندگی، به اقامتگاه بوم گردی «هفشجان» بروید.

این خانه با قدمتی بیش از یک قرن و با معماری سنتی خود فضایی گرم و صمیمی برای گردشگران فراهم کرده است و با داشتن تورهای فراوان به داخل و خارج شهرکرد هر مسافری را شیفته‌ی خود می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *