آب، عنصرِ قدرت و صبر

 

آب در عین اینکه آرام، ساکن و صبور است؛ یاغی، مستحکم و توقف ناپذیراست.

در فلسفه طب چینی پنج عنصر وجود دارد : چوب، آتش، خاک، فلز و آب. این پنج عنصر فقط  در پنج نوع  ماده با اسامی مشخص خلاصه نمی‌شوند، درواقع استعاره‌‌‏هایی هستند که چگونگی تعامل و ارتباط بین چیزها را توصیف می‌‌‏کنند. هر کدام از آنها، نماینده یک جنبه از فرآیندی پویا و مراحل مختلف تغییرند.

آب عنصر زمستان است. پس در آستانه این فصل، فرصت مناسبی است تا از این عنصر بیشتر صحبت کرد. آب یکی از قدرتمند‌‌‏ترین عناصراست. در طبیعت بارها شاهد خشم و طغیان‌های شدید آب بوده‌ایم. مانند آنچه در طوفان سونامی در جنوب شرقی آسیا اتفاق افتاد.

اما از طرفی دیگر، آب آرام و بردبار است؛ این ویژگی زمانی قابل مشاهده است که سطح صیقلی تخته‌‌‏سنگی را می‌‌‏بینیم که طی سال‌‌‏ها به آرامی، با حرکت مداوم و پیوسته آب ساییده شده است. از این مثال‌‌‏ها می‌توان فهمید که آب نماد روان بودن یا قابلیت « رفتن و جاری شدن » است و کاملاً قابل درک است که در عین حال که آرام، ساکن و صبور است، یاغی، مستحکم و توقف ناپذیراست. آب انطباق پذیر است، زمانی که لازم است جاری می‌شود؛ و وقتی که نیاز است با عزم راسخ عمل می‌‌‏کند و منبع رشد و پرورش است.

نماد تائو « علامت یین و یانگـ »، اغلب با آب مقایسه می‌شود : پاک و بی‌‌‏رنگ، که می‌‌‏تواند خودش را هم به‌‌‏شکل موج و هم قطره‌ای کوچک درآورد.

شاید نماد چینی « تائو » را دیده باشید. تائو تِه چینگ، معروف به تائو یا دائو، کتابی از فیلسوف کهن چینی به  نام « لائوتِسه » (لائوذی) است. تائو در لغت به معنی « راه » است. این کتاب منبع خرد عظیم و بسیاری از نقل‌قول‌های معروف چینی است، مثل : « حتی یک سفر هزار مایلی نیز با برداشتن یک‌قدم شروع می‌شود. »

نماد تائو معمولا با آب مقایسه می‌شود : ‌پاک و بی‌‌‏رنگ، که می‌‌‏تواند خودش را هم به‌‌‏شکل موج و هم  قطره‌ای کوچک درآورد. زندگی تمام کائنات به آب وابسته است. حتی سخت‌ترین سنگ‌ها نیز روزی از مسیرش کنار می‌روند. به عقیده نویسنده نماد آب در طب سنتی چینی بسیار دوست‌‌‏داشتنی و دلنشین است زیرا آن را مظهر قدرت و انعطاف‌پذیری معرفی می‌کند.

« نویسنده مقاله، خانم جنیفر دابوفسکی متخصص طب سوزنی است و از سال ۲۰۰۲ در شیکاگو فعالیت می‌کند. خانم دابوفسکی از دانشگاه ایلی نویز شیکاگو لیسانس « حرکت‌شناسی » دارد. رشته‌‌‏ای که به بررسی مکانیزم‌‌‏های فیزیولوژیکی، بیومکانیکی و روانشناسی حرکات بدن می‌‌‏پردازد. و از یک کالج معروف طب سوزنی در کُلُرادو، فوق‌لیسانس « طب شرقی » گرفته است. او یک دوره کارآموزی نیز در یکی از بیمارستان‌های فعال پکن، درزمینه طب سنتی گذرانده است. دابوفسکی در زمینه طب چینی تحقیقاتی انجام داده، چندین مقاله نوشته و سخنرانی کرده است. او راجع به‌سلامت و طب چینی یک وبلاگ مشهور دارد. « ماجراجویی در طب چینی »، نام اولین کتاب اوست. »

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *